Jump to content
2019 Temmuz ve 2023 Mart arası tüm içerik ve üyelikler silinmiştir. Lütfen yeniden kayıt yapınız ×
  • Hoş Geldiniz!

    Tüm özelliklerine erişmek için şimdi kaydolun. Kayıt yaptırdıktan sonra, konu açabilir, konuları yanıtlayabilir, kullanıcıların mesajlarını beğenebilir, özel mesaj yollayabilirsiniz.

    Kayıt olduktan sonra bu mesaj silinecektir.

Focus Yol Tutamıyor Mu?


Bahadır Atay

Önerilen Mesajlar

1 saat önce, Cem Boneval yazdı:

İyi yol tutmayı bana tanımlayın ki ona göre deneyimlerimi aktarayım.

Aynı şeyden konuşuyor olalım.

Ben kişisel düşüncemi söyledim. Iyi yol tutma sert virajlarda belli hızlarda arabanın stabil ve güvenli bir şekilde yola devam etmesi sağa sola savrulmamasisürücüye güven vermesidir. Tabi yol tutusununbir çok farklı etmeni daha vardır ama bizim insanlarimizda en cok yol tutuşunu bu ifade eder diye düşünüyorum.

Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

Otomobillerinize yol tutuş konusunda ne kadar çok güveniyorsunuz ? Unutmayın her gün 120 ile döndüğünüz virajı 15 dk önce girdiğiniz çukurda alacağınız hissetmeyeceğiniz bir hasar yüzünden bariyerlere sürterek dönebilirsiniz. Aracınızın yol tutuşu pistte denenir arkadaşlar. İyi yol tutan otomobil virajı en hızlı dönen değil. Ani ağırlık transferlerinde en stabil durumda kalabilen ve sürücü hatalarını en iyi telafi edebilen otomobildir. Aracınızın değil sizin limitleriniz önemlidir. Limitlerinizi zorlamayın üzmeyin üzülmeyin.

  • Beğen 2
Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

Bu konuyu önemsedim.

Neden?

Focus sahiplerinde araçlarının yol tutuş konusunda eşsiz olduğuna yönelik, bazen fanatizm düzeyinde bir inanış var.

Bu inanışın getirdiği sınırları zorlama ve arabaya güvenme yönünde bir tutum var.

Ayrıca bu özelliğin Focus'un eksiklerini görmezden gelmeyi sağlayacak düzeyde önemli olduğu düşüncesi var.

Ve hiçbiri tam doğru değil.

@Ogün Özemre bir önceki mesajda kısmen değinmiş, ama biraz açalım.

 

Yol tutuş nedir ve nasıl ölçülür?

Yol tutuş izini kaybetmeden yanal ivmelenmeye (ya da merkezkaç) direnebilme durumudur.

Yanal ivmelenme sabit ve değişken olabilir.

Ölçümleri de buna göre yapılır.

Sabit, yarıçapı belli bir dairesel harekette giderek hızlanma ve izinden çıkmadan ulaşabileceği en yüksek hızı belirler.

Değişken ise farklı yönlerde ardışık dönme hareketlerinde izi bozmadan ulaşılabilecek en yüksek hızı gösterir, bu da aralığı belli (genellikle 18 m) kukalar üzerinden yapılan slalom ile ölçülür. Bir diğer değerlendirme yöntemi de ISO/TR 3888 ile tanımlanmış olan ve geyik testinin babası sayılabilecek şerit değiştirme (yani hızla diğer şerite geçme ve geri dönme) testi.

Değişken, gerçek trafik koşullarına daha uygun olduğunda genellikle ölçümlemede öncelikli değerlendirilen davranıştır. 

Şimdi bu çerçevede AMS tarafında yürütülen test verilerini inceleyelim:

yoltutus.PNG

Kıyaslama için aynı sınıfın saf kan spor araçlarını da koydum.

Biraz detaylı bakarsanız Focus'un yeterince başarılı olduğunu ama asla rakipsiz olmadığını görürsünüz, bu bir.

İkincisi, yol tutuş özelliklerinin veri analizinde çok da büyük farklılıklar göstermediği ortadadır.

Yani Focus sahipleri olarak pek öyle böbürlenmemize gerek yok.

Ve de arabaya güvenerk viraj hız çılgınlıklarına girmemize de hiç gerek yok.

 

Ölçümlenmesi standart olmayan ve genelde izlenim olarak aktarılan başka ve çok daha önemli bir husus var.

O da Ogün'ün de bahsettiği aracın yük değişimlerindeki davranışı.

Bu sürüş güvenliğini doğrudan etkileyen bir özellik ve hızla viraj dönme yeteneğinden yük değişimlerinde öngörülebilir ve dengeli olma çok daha önemli bir özellik.

Nasıl anlaşılır?

Oldukça hızlı bir viraj dönerken ayağınızı birden gazdan çekin, aracın ağırlığının öne doğru yüklenmesi, arkasının hafiflemesi söz konusu olur ve altınızdan kayma eğiliminde olduğunu hissettirir. Hele bir de viraj içinde frene basarsanız bu davranış çok daha belirginleşir ve güçlü bir kıç atmaya kadar varabilir.

Bu durum sık deneyimlediğimiz bir durum değil.

Focus'un da bu davranışta dikkat çeken bir özelliği yok.

Birkaç yıl önce Belgrad'da bir motorsporları kursuna konuşmacı olarak katılmıştım.

Bizi bir ileri sürüş teknikleri eğitimine davet ettiler. Oradaki eğitmenler araçlarla sürücü hariç dörder kişilik gruplar halinde bize gösteri sürüşleri yaptılar. Eğitim için seçtikleri araçlar neydi biliyor musunuz? Toyota Auris...

Niye diye sorduğumda yük değişimlerini en fazla affeden ve stabilitesini bozmayan araç olduğunu söylemişlerdi.

 

Diğer bir konuda aracın sürüş esnasında gerçekleştirdiği performans ile hissettirdiği arasındaki farktır.

Istanbul Park pistinde görev aracı olarak verilen ve kimsenin istemediği Fluence ve Linea gibi araçlarla kendine güvenen çok sürücünün güven duygusunu bozduğum oldu.

Söz gelimi Fluence yüksek ve yatan kasası, yol hissi kötü ve sınırda iyice hamurlaşan direksiyonu, tuhaf salınımları ile virajda hiç güven vermeyen bir his uyandırsa da alışır ve doğru kullanırsanız şaşırtıcı bir performans sergileyebilir. 

Focus'ta hızlı ve rahat giderken Fluence'de aynı hızda ama huzursuz gidiyor olabilirsiniz. 

Yanlış anlaşılmasın Fluence kesinlikle viraj aracı değil ve Focus ayarındadır falan demiyorum. 

Gerçekleşen ile hissedilen arasındaki fark araçtan araca değişir ve bunun için güzel bir örnektir

 

Sonuçta güvenli sürüşün pek çok bileşeni var, aracın aktif ve pasif güvenliği bunlardan biri.

Focus bu açıdan başarılı olsa bile artık rakiplerinden çok da farklı değil.

Buna yönelik pek çok örnek de verebilirim ama yeterince uzun oldu.

  • Beğen 8
Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

Focus'un ismi 1. nesilden geliyor zaten, insanların önyargısında bence garip bir şey yok, Türkiye'de her şey böyle gidiyor. Focus 3 teknik olarak çoğu rakiplerinden bir tık geriden geliyor, buna rağmen verdiği sonuçlar hiç fena değil F4 de daha da iyi olur mutlaka.

 

Ek olarak yazılan yorumların hepsinin, limitlerin ne olduğundan çok limitine gelmeden neler verdiğine bakıp karar verilen izlenimler olduğunu unutmamak gerek.

Bir motor değişikliği ile bile yukardaki değerlerin değişebileceğini de unutmamak gerek kimi motorlarla focus daha kötü performans verebiliyor, 2.0 tdci gibi.  Lastik/Jant gibi şeyleri de yazmaya gerek yok sanırım.

Bir de işin geyik kısmı var :D 

 

 

 

 

  • Beğen 3
Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

2 dakika önce, Bekir B. yazdı:

Viraj a giriş ve çıkış keyif dir, ama tadında olduğu müddetçe

Kesinlikle katılıyorum. Focus sahibiyiz ve aracımız yola iyi tutunuyor diye arabayı çılgınca virajdan viraja atıyor değiliz. Arabanın yola yapışıp çizgisini kaybetmeden dönmesi hoşuma gidiyor ve bunu da limitleri zorlamadan yapıyorum. Sözünü ettiğim dönüşlerin neredeyse tamanında ESP devreye bile girmemiştir. 

  • Beğen 3
Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

  • Yakup Ç. A., başlığı Focus Yol Tutamıyor Mu? olarak değiştirdi

3 sene kadar accent blue 1.6 crdi kullandım , yaklaşık 7 aydır da focus 1.5 tdci kullanıyorum. Virajlarda kaymadan stabil döneceği hız aynı gibi geldi bana . Ancak focusla oturaklı ve güvende döndüğümü hisssederken accent blue ile tedirgin ve yana yatarcasına dönüyordum. Araç içindeki yolcuların tepkisinden de bu durumu anlayabiliyorum; focusta sesi çıkmayanlar aynı virajda blue'da tedirgin oluyorlardı.

Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

Esasında bize o güven hissini veren aracın virajda tutunmasından ziyade, direksiyon hissiyatı bana göre.

Sıklıkla Volvo S40 d2 kullanıyorum. Her gün kullandığım aracım ise Focus 3. Her ikisinin de virajda benzer karekterler sergilediğini söyleyebilirim ama Focus daha çok güven veriyor. 

Nedeni ise bana göre tamamen direksiyon hissiyatı. Sanki ne dersem onu yapacakmış gibi, nereye çevirirsem oraya dönecekmiş gibi, tekerleklere hükmettiğimi hissettiriyor. Volvo ise gevşek direksiyonu ile ne yaptığını kestiremediğim bir his uyandırıyor bende. 

Ama sonuç olarak Focus ile 100 km/h ile döndüğüm bir virajı Volvo S40 ile de dönebilirim. Muhtemelen de bu iki arabanın limitleri birbirine çok yakın. Ama hissedilen çok farklı.

 

Bir de Volvo da ister istemez bir süre sonra sakin kullanmak istiyorsun, ben ağır başlı bir arabayım, efendi ol der gibi bir direksiyon karekteri var. :D

Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

Hesap oluşturun veya yorum yazmak için oturum açın

Yorum yapmak için üye olmanız gerekiyor

Hesap oluştur

Hesap oluşturmak ve bize katılmak çok kolay.

Hesap Oluştur

Giriş yap

Zaten bir hesabınız var mı? Buradan giriş yapın.

Giriş Yap
×
×
  • Yeni Oluştur...

Önemli Bilgi

Bu siteyi kullanarak, forum Gizlilik Politikasını kabul etmiş olursunuz.