Jump to content
2019 Temmuz ve 2023 Mart arası tüm içerik ve üyelikler silinmiştir. Lütfen yeniden kayıt yapınız ×
  • Hoş Geldiniz!

    Tüm özelliklerine erişmek için şimdi kaydolun. Kayıt yaptırdıktan sonra, konu açabilir, konuları yanıtlayabilir, kullanıcıların mesajlarını beğenebilir, özel mesaj yollayabilirsiniz.

    Kayıt olduktan sonra bu mesaj silinecektir.

  • 0

Yokuş Kalkış Hakkında


Serkan erden

Soru

merhaba arkadaşlar; merak ettiğim bir konuyu sizlere danışmak istedim. makyajlı focuslarda malumunuz yokuş kalkış desteği standart. rampada yokuş kalkış desteği devreye girdiğinde debriyaj baskı balatasını kullanarak mı aracı sabit tutuyor,yoksa farklı bir sistemimi var? eğer baskı balatayı kullanıyorsa bu sistem baskı balatanın ömrünü kısaltırmı?

Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

Önerilen Mesajlar

  • 0
7 dakika önce, Cenk Demirel yazdı:

Vites değişimi sırasındaki aşınmanın miktarı ile yokuşta durmuş 1300 kg'lık bir kütlenin frenleri bıraktığı anda geriye doğru yapması muhtemel hareketi de engelleyip ileriye doğru kaldırma görevini üstlenen balatanın maruz kalacağı yük miktarı tabii ki aynı değil. Benzer yol ve yokuş şartında birisi yokuş kalkış desteği ile birisi de el freni yardımı ile kalkan araçlardaki balata aşınma miktarını gösterebilme imkanı olsaydı keşke. Yokuşun dikliği ile paralel, yokuş kalkış desteğinin yardımıyla aracını kaldırmaya çalışanların debriyaj balatasından kaç defa yanık kokusu geldiğine şahit oldum maalesef. Bu sistem belli yüzdelik eğime kadarki yollarda görevini tam anlamıyla yerine getirebilirken, gerçekten dik ve ciddi yokuşlarda balatayı zorluyor. %80 böyle yokuşların olduğu bir memlekette yaşadığım için bu sisteme sahip olan araçların bile balatalarından gelen kokular çok net duyulabiliyor.

Bahse konu çok ciddi yokuşlarda manuel el freni ile kalkışlarda balatıyı leş gibi kokutanlara da ben şahit oldum. İzmir Narlıdere'nin üst kısımlarında çok ciddi yamaçları olan bir yerde ikamet ediyorum ve yokuş kalkış desteği olan arabamdan hiç balata kokusu gelmediği gibi, 100.000 km yi geçmesine rağmen taş gibi bir baskı balataya sahip durumdayım. Ne diyelim. At binen, kılıç kuşananın o zaman. ?

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

  • 0
11 saat önce, Bülent Aydemir yazdı:

At binen, kılıç kuşananın o zaman.

+1

Düzgün kullanımda yokuş kalkış sistemi balatayı korur. Beceriksizlikleri ile yarım debriyaj kalkmaya çalışanlar ise balatayı bitirir (her koşulda).

Eğitim eksikliğini teknolojiye kötülemek amacı ile kullanmayın lütfen @Cenk Demirel 

Cem Boneval tarafından düzenlendi
  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

  • 0
3 saat önce, Cem Boneval yazdı:

+1

Düzgün kullanımda yokuş kalkış sistemi balatayı korur. Beceriksizlikleri ile yarım debriyaj kalkmaya çalışanlar ise balatayı bitirir (her koşulda).

Eğitim eksikliğini teknolojiye kötülemek amacı ile kullanmayın lütfen @Cenk Demirel 

Yarim debriyaj yapan duz yolda da balatayi bitirir, el freni ile kalkista da bitirir, kalkis destegi ile de bitirir. Bunun teknolojiyi kotulemekle ne alakasi var. Sistemin nasil calistigi belli. Kavramayi yaptigi anda hareketi beklemeden frenleri birakiyor. Dolayisiyla frenler birakildiginda ilk kalkisin yuku kavramanin uzerine biniyor. Oysa el freni ile kalkista kavrama otomobili kaldirirken el freni hala otomobili tutuyor oluyor. Ben demiyorum ki bu sistem direkt zararli. Sadece ciddi egim ve yokuslarda kavramayi korumak acisindan el freni ile kalkisa gore daha dezavantajli konumda. Herkes istedigine inanmakta serbest neticede olan sey ortada.

Cenk Demirel tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

  • 0
Bir saat önce, Cenk Demirel yazdı:

Kavramayi yaptigi anda hareketi beklemeden frenleri birakiyor. Dolayisiyla frenler birakildiginda ilk kalkisin yuku kavramanin uzerine biniyor. Oysa el freni ile kalkista kavrama otomobili kaldirirken el freni hala otomobili tutuyor oluyor.

Kusura bakma ama her iki halde de arabanın yükü aktarma sistemine biner, arada da yarım debriyaj hatası olmadığı sürece anlamlı bir fark olmaz. Yanlış kurguluyorsun. 

Boğazın olmadık dik yokuşlarında YKS ile milim kaydırmadan ve hiç zorlamadan dakikalar içinde onlarca kalkış yaptım. 

 

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

  • 0
1 dakika önce, Cem Boneval yazdı:

Kusura bakma ama her iki halde de arabanın yükü aktarma sistemine biner, arada da yarım debriyaj hatası olmadığı sürece anlamlı bir fark olmaz. Yanlış kurguluyorsun. 

Boğazın olmadık dik yokuşlarında YKS ile milim kaydırmadan ve hiç zorlamadan dakikalar içinde onlarca kalkış yaptım. 

 

Zaten bu sistem yokuşlarda işe yaramıyor, debriyaj balatasına direkt zararı var gibi bir iddiada hiç bulunmadım. Benim kendi deneyimim ve düşünceme göre aşırı dik yokuşlarda bu sistem el freni ile kalkışa göre daha dezavantajlı konumda baskı balata kondisyonu açısından. İki kalkış şeklinde de frenler aracı yokuşta stabil tutuyor, fakat yks kavramayı gördüğü anda frenleri bırakıyor. Bu noktada otomobilin geriye doğru yapmayı isteyeceği hareketi engelleyen, otomobili o anda tutan şey kavrama. Kavrama hem otomobili tutuyor, hem de geriye doğru gitmek isteyen ağır kütleyi ileriye doğru hareket ettirmeye çalışıyor. El freni ile kalkışta da bu ağır kütleyi ileriye doğru hareket ettirmeyi sağlayan şey kavrama fakat yks'den farklı olarak kavramayı yaptığı anda değil, ilk kalkışı gerçekleştirdikten sonra el frenini bırakıyoruz. Dolayısıyla 2 senaryoda ben baskı balata ömrü açısından el freni ile kalkışın daha sağlıklı olduğunu düşünüyorum, tabii ki aşırı dik yokuşlarda. Yoksa yks ile kalkılmıyor, hiç pratik değil v.b şeyler söylemiyorum. Dediğim gibi herkes istediğine inanmakta serbest tabii.

Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

  • 0
17 saat önce, Cenk Demirel yazdı:

debriyaj balatasına direkt zararı var gibi bir iddiada hiç bulunmadım

 

17 saat önce, Cenk Demirel yazdı:

Dolayısıyla 2 senaryoda ben baskı balata ömrü açısından el freni ile kalkışın daha sağlıklı olduğunu düşünüyorum,

Bir karar ver bence...

 

Kavrama olunca YKS'nin bırakması gerekli, bu çok normal, yoksa hareket etmez.

Aracın yükünü tutmak ilerletmekten daha az enerji gerektirir bu iki. 

Kavramaya rağmen el frenini bırakmamak kime yük bindirir bu üç?

Son söz: Koku ancak yarım debriyaj hatasında oluşur.

Ekleme ikinci son söz: YKS ile doğru zamanlama ile bırakılan el freni aynı anda bırakır aracı, yürümeye başladığında...

Cem Boneval tarafından düzenlendi
  • Beğen 3
Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

  • 0

bi kere mantıken yokuş kalkış desteği olmadığında araç rampada iken siz frenden ayağını çekince 1300 kg geriye doğru gidiyor ve siz yarım debriyajla ileri götürmeye çalışıyorsunuz. Ama yokuş kalkış desteği ile araç durur pozisyonda sanki düz yolda kalkar gibi kalkıyorsunuz. Hem aks' ları hemde balatayı koruyor. Haa bu demek değil ki bu sistem balataya hiç zarar vermiyor. Bi kere zaten balata aşınması için tasarlanmış. Bu sistem normal kaldırmaya göre kat kat faydalı . Bu sistemi kötüleyene gülerim. 

Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

  • 0
24 dakika önce, Cem Boneval yazdı:

 

Bir karar ver bence...

 

Kavrama olunca YKS'nin bırakması gerekli, bu çok normal, yoksa hareket etmez.

Aracın yükünü tutmak ilerletmekten daha az enerji gerektirir bu iki. 

Kavramaya rağmen el frenini bırakmamak kime yük bindirir bu üç?

Son söz: Koku ancak yarım debriyaj hatasında oluşur.

 

Kararım ve anlatmaya çalıştığım şey belli, iki sistemin dik yokuşta baskı balataya potansiyel zarar seviyelerini değerlendirmeye çalışıyorum.

 

Kavrama olduğu sırada yks'nin frenlemeyi bırakması gerektiği zaten normal bir durum. O konuda bir şey demiyorum.

 

1300 kg'lık bir kütleyi sadece stabil tutmaktan bahsetmiyorum. Bu kütleyi stabil tutan ve geriye kaymasını engelleyen fren mekanizması bırakıldığı sırada 1300 kg'lık kütleyi stabil tutmak, geriye doğru kayma isteğinden açığa çıkan gücü ileriye doğru hareket aşamasına getirmeye çalışmanın tüm yükü kavrama üzerinde. Oysa el freni ile kalkışta kavrama olduktan sonra bile 1300 kg'lık kütlenin geriye doğru kayma isteği olmuyor çünkü o sırada el freni otomobili hala tutuyor oluyor. İlk hareketin olduğu anda yks'de kavrama otomobili tutuyorken, el freninde bu yük direkt olarak el freni mekanizmasına biniyor. Yani yeterince açık anlattığıma inanıyorum. Sizler bu fikre katılırsınız katılmazsınız lakin objektif bakmaya çalıştığımda bu düşüncenin saçma yahut mantıksız olduğuna inanmıyorum.

 

Kavramaya rağmen el frenini bir kaç saniyeliğine bırakmamak el freni mekanizması ( muhtemelen teli ) ve arka balatalarda bir aşınmaya sebebiyet verebilir ama benim fikrime göre baskı balata maliyetine oranla katlanabileceğim bir şey. Ayrıca kavrama anında el freninin uyguladığı tutma kuvveti de baskı balatada mutlaka bir zorlanma meydana getirecektir ama yine tekrar ettiğim gibi 1300 kg'lık bir kütlenin dik yokuşta geriye doğru yapmayı isteyeceği hareketten çıkan güce direnen bir kavrama sistemi daha fazla zorlanacaktır.

Cenk Demirel tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

  • 0

zaten en zararlı olan durum siz araç geri geri giderken ileri doğru götürmeniz. Balatanın ömrü zaten bellidir ha en baba 20 bin km fazla gider az gider balata zaten elinde sonunda değişiyor önemli olan aks. 

Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

  • 0
1 dakika önce, Furkan İlker Özmen yazdı:

bi kere mantıken yokuş kalkış desteği olmadığında araç rampada iken siz frenden ayağını çekince 1300 kg geriye doğru gidiyor ve siz yarım debriyajla ileri götürmeye çalışıyorsunuz. Ama yokuş kalkış desteği ile araç durur pozisyonda sanki düz yolda kalkar gibi kalkıyorsunuz. Hem aks' ları hemde balatayı koruyor. Haa bu demek değil ki bu sistem balataya hiç zarar vermiyor. Bi kere zaten balata aşınması için tasarlanmış. Bu sistem normal kaldırmaya göre kat kat faydalı . Bu sistemi kötüleyene gülerim. 

Burada bahsedilen yks'li kalkış ve yks'siz kalkış değil. Yks veya el freni ile kalkışın baskı balataya olası etkileri. Yoksa yks'siz direkt olarak yarım debriyaj şeklinde kalkışın daha faydalı olduğunu savunacak biri tabii ki yok burada.

Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

  • 0
2 dakika önce, Cenk Demirel yazdı:

Kararım ve anlatmaya çalıştığım şey belli, iki sistemin dik yokuşta baskı balataya potansiyel zarar seviyelerini değerlendirmeye çalışıyorum.

 

Kavrama olduğu sırada yks'nin frenlemeyi bırakması gerektiği zaten normal bir durum. O konuda bir şey demiyorum.

 

1300 kg'lık bir kütleyi sadece stabil tutmaktan bahsetmiyorum. Bu kütleyi stabil tutan ve geriye kaymasını engelleyen fren mekanizması bırakıldığı sırada 1300 kg'lık kütleyi stabil tutmak, geriye doğru kayma isteğinden açığa çıkan gücü ileriye doğru hareket aşamasına getirmeye çalışmanın tüm yükü kavrama üzerinde. Oysa el freni ile kalkışta kavrama olduktan sonra bile 1300 kg'lık kütlenin geriye doğru kayma isteği olmuyor çünkü o sırada hale el freni otomobili hala tutuyor oluyor. İlk hareketin olduğu anda yks'de kavrama otomobili tutuyorken, el freninde bu yük direkt olarak el freni mekanizmasına biniyor. Yani yeterince açık anlattığıma inanıyorum. Sizler bu fikre katılırsınız katılmazsınız lakin objektif bakmaya çalıştığımda bu düşüncenin saçma yahut mantıksız olduğuna inanmıyorum.

 

Kavramaya rağmen el frenini bir kaç saniyeliğine bırakmamak el freni mekanizması ( muhtemelen teli ) ve arka balatalarda bir aşınmaya sebebiyet verebilir ama benim fikrime göre baskı balata maliyetine oranla katlanabileceğim bir şey. Ayrıca kavrama anında el freninin uyguladığı tutma kuvveti de baskı balatada mutlaka bir zorlanma meydana getirecektir ama yine tekrar ettiğim gibi 1300 kg'lık bir kütlenin dik yokuşta geriye doğru yapmayı isteyeceği hareketten çıkan güce direnen bir kavrama sistemi daha fazla zorlanacaktır.

size şunu soruyorum araç durur halde iken geri gitmeye daha başlamamış halde kaldırmak mı daha zararlı yoksa geri geri gitmeye başlamış haldemi ? Siz şimdi diyeceksiniz el freni ile kalkarım. Bu sistem o kavramayı yaptığınız tam o anda el frenini bırakıyor. Siz ise balata kokmaya başlarken bırakıyorsunz 

Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

  • 0
1 dakika önce, Furkan İlker Özmen yazdı:

size şunu soruyorum araç durur halde iken geri gitmeye daha başlamamış halde kaldırmak mı daha zararlı yoksa geri geri gitmeye başlamış haldemi ? Siz şimdi diyeceksiniz el freni ile kalkarım. Bu sistem o kavramayı yaptığınız tam o anda el frenini bırakıyor. Siz ise balata kokmaya başlarken bırakıyorsunz 

Geri gitmeye başlamış bir aracı kaldırmak tabii ki daha zor. Sistem kavramayı yaptığı anda frenleri bırakıyor doğru. Peki kavrama sırasında frenler bırakılınca otomobilin geriye doğru hareket etme isteğinden çıkan güce kim maruz kalıyor ? Frenler mi kavram mı ? Ben balata kokmaya başladığında el frenini bırakmıyorum. Aksine tekerlekler ilk hareketi gerçekleştirdiği anda el frenini indiriyorum. Debriyajdan ayağımı tamamen çekmem ile el frenini indirmem hemen hemen aynı zaman denk geliyor. Bu sebeple debriyajla işim bittiği için kavramayla da işim bitmiş oluyor.

Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

  • 0

birde balatayı bu kadar korumanın bi anlamaı yok zaten biteceği km üç aşağı beş yukarı bellidir. Ha buda demek değil ki sürekli yarım debraj gideyim . Ama benim dediğim günlük kullanımınızda balatanın gideğici ömür bellidir 

Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

  • 0
1 dakika önce, Furkan İlker Özmen yazdı:

birde balatayı bu kadar korumanın bi anlamaı yok zaten biteceği km üç aşağı beş yukarı bellidir. Ha buda demek değil ki sürekli yarım debraj gideyim . Ama benim dediğim günlük kullanımınızda balatanın gideğici ömür bellidir 

Benim gibi asbest kimyasalı eksikliğinden dolayı düz yolda bile zorlanarak kalktığı sıralarda baskı balatasından ses gelen, koku gelen ve yetkili servisinde bir türlü çözemediği böyle bir sorunun varsa emin ol sen de baskı balatanı korumak için elinden geleni yaparsın. Yeni nesil baskı balataların ısıya ve aşınmaya karşı dayanıksız olduğu bir çok yerde bahsediliyor ve okuyabiliyoruz da. Bunu serviste çalışan ustalar da söylüyor yüzlerini ekşiterek. Ve bir baskı balata seti kaç bin lira tahmin edersiniz.

Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

Hesap oluşturun veya yorum yazmak için oturum açın

Yorum yapmak için üye olmanız gerekiyor

Hesap oluştur

Hesap oluşturmak ve bize katılmak çok kolay.

Hesap Oluştur

Giriş yap

Zaten bir hesabınız var mı? Buradan giriş yapın.

Giriş Yap
×
×
  • Yeni Oluştur...

Önemli Bilgi

Bu siteyi kullanarak, forum Gizlilik Politikasını kabul etmiş olursunuz.