Jump to content
2019 Temmuz ve 2023 Mart arası tüm içerik ve üyelikler silinmiştir. Lütfen yeniden kayıt yapınız ×
  • Hoş Geldiniz!

    Tüm özelliklerine erişmek için şimdi kaydolun. Kayıt yaptırdıktan sonra, konu açabilir, konuları yanıtlayabilir, kullanıcıların mesajlarını beğenebilir, özel mesaj yollayabilirsiniz.

    Kayıt olduktan sonra bu mesaj silinecektir.

Antifiriz


Ogün Özemre

Önerilen Mesajlar

Antifiriz nazı almanyasının Sovyetler Birliğini işgali sırasında tanklarının ve diğer zırhlı araçlarının donması ve bu yüzden savaşı kaybetmeleri üzerine Alman bilim adamları tarafından icat edilmiştir.

Sovyetler Birliği ile olan Savaş kaybedildikden 2 ay sonra antifiriz icat edildiği için Hitler geç kalmış olan bu bilim adamlarını asarak idam ettirmiştir.

Peki nedir bu antifiriz? ve nasıl çalışır?

Arabamızın motoru arabayı yürütecek gücü sağlarken bir yandan da ısı üretir. Motor bloğu içinde devamlı dolaşan su ile motor soğutulur. Motordan aldığı ısı ile ısınan bu su da radyatörde havanın yardımıyla soğutulur.

Kapalı bir çevrimde ve ideal ısı dengelerinde devamlı oluşan bu olayın farkına biz ancak, herhangi bir arıza durumunda soğutma olayı yetersiz kaldığında, radyatörden buharlar çıktığında, yani bilinen tabiri ile arabamız hararet yaptığında varırız.

Kışın soğuk aylarında, hava sıcaklığı sıfırın altına düşünce, arabamız kapı önünde hareketsiz halde iken bu soğutma suyu da her su gibi donabilir. Donunca genişler ve yaptığı basınçla motor bloğunu çatlatabilir. Bu olayı önlemek için suyun içine, sıfırın çok altındaki derecelerde bile donmasına mani olacak ‘antifiriz’ dediğimiz sıvı ilave edilir.

Motorun soğutma suyunun içine ne oranda antifiriz konulacağını, o bölgede olabilecek en düşük hava sıcaklığı belirler. O zaman şöyle düşünülebilir. Tam emniyetli olması bakımından, soğutma suyunun yerine niçin tamamen antifiriz doldurmuyoruz? Antifiriz oranı yüzde yüzü bulunca sıcaklık ne kadar düşerse düşsün maksimum korunma sağlanmış olmaz mı?

Hayır, olmuyor. Mantıken ters gelebilir ama belirli orandan fazla konulan antifiriz bu sefer de tamamen ters tepki veriyor. Suya yüzde 50 oranında katılmış antifiriz -37 derecede donarken, antifirizin kendisi yani saf antifiriz -12 derecede donuyor.Ayrıca antifiriz kaynama sıcaklığını 130 lara çekiyor. "ama" hepsini antifiriz yaparsak saf antifiriz motoru soğutamıyor.

Suyla karışabilen her şey onun sıfır derece olan donma noktasını düşürür. Yani donma derecesini düşürmek için suya toz şeker, şurup hatta aküdeki asit bile konulabilir. Hepsi de bir dereceye kadar aynı işlevi görür ancak hiçbiri diğer tehlikeli yan etkileri bakımından tavsiye edilmez.

İlk otomobillerde şeker ve balın antifiriz olarak kullanılmaları denendi, sonraları ise alkolde karar kılındı. Ancak bu sefer de alkolün kaynama noktası düşük olduğundan motor sıcakken sorun çıkardı. O halde ideal antifirizin donmayı önlemesi ama aynı zamanda da suyun kaynamasına sebep olmaması gerekiyordu. Günümüzde bu amaçla ‘etilen glikol’ denilen renksiz kimyasal bir sıvı kullanılıyor.

Suyun içine katılan kimyasalların donmayı önleme özelliği, suyun ve buzun moleküler yapıları ve antifirizin bu yapılara olan etkisinden ileri geliyor. Bilindiği gibi tüm sıvılarda olduğu gibi suda da moleküller serbest ve düzensiz halde, katılarda (buzda) ise sabit ve düzgün bir yapıdadırlar. Su donarken önce moleküllerinin hareketleri yavaşlar sonra da düzgün ve sabit bir pozisyona gelirler yani kristalleşirler. İşte antifirizin buradaki rolü. moleküllerinin su molekülleri ile birleşerek onların buz kristalleri oluşturmalarına mani olmaktır.

Peki öyleyse ortada su yokken antifiriz kendi kendine niçin daha çabuk donuyor? çünkü suya katıldığında antifirizin su moleküllerine yaptığını su da antifiriz moleküllerine yapar. Donmayı önlemek daha doğrusu geciktirmek iki taraflı çalışır, su da antifirizin donma derecesini düşürür. Sonuç olarak arabanın soğutma suyuna önerilenden fazla antifiriz konmasının hiçbir faydası yoktur aksine zararı vardır.

  • Beğen 4
Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

Teşekkürler Ogün'üm.

Ogün megane3 ün antifirizini kontrol ettireyim mi ?

Ne kontrolü ettireceksin sen yeni arabanın?

Zaten haznesi şeffaf değil mi? gözle kontrol etmiyormusun?

Ben 2008 den beri bir kez bile kapağını açmadım o haznenin; zaten rengi pembe çok net gözüküyor seviyesi.

Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

Rica ederim abicim

Gerek yok abicim 1000-1500 km olunca zaten yağ değişimi yapacaksın

o zaman kontrol ettirirsin 1000-1500 e ne kaldı abim :)

Neden 1000-15000 km de değiştiriyor. Ya da biz niçin 15000 de değiştiriyoruz. Renault'un farklı bir uygulaması mı var.

Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

Neden 1000-15000 km de değiştiriyor. Ya da biz niçin 15000 de değiştiriyoruz. Renault'un farklı bir uygulaması mı var.

Reno ile ilgisi yok Ümit bey, ilk denilen değişim keyfii..

ayrıca reno meganı'ı 20.000'de istiyor..

Buarada sizde değişebilirsiniz :)

Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

Neden 1000-15000 km de değiştiriyor. Ya da biz niçin 15000 de değiştiriyoruz. Renault'un farklı bir uygulaması mı var.

Her yeni araçta tavsiye edilir 1000-1500 km. sonra yağ değişimi, motorun ilk çalışmasında yağa karışabilecek kılcal kalıntıların motoru çizip zarar vermemesi için.

Ancak Üreticilerin artık böyle bir prosedÜrÜ olmuyor.

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

Ne kontrolü ettireceksin sen yeni arabanın?

Zaten haznesi şeffaf değil mi? gözle kontrol etmiyormusun?

Ben 2008 den beri bir kez bile kapağını açmadım o haznenin; zaten rengi pembe çok net gözüküyor seviyesi.

Aydın abi Yusuf abinin bahsettiği olay soğutma suyunun miktarı değil. Su ile antifirizin karışma yüzdesini kontrol ettirmekten bahsediyor
  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

Çok önemli bir konu değil sıfır araÇ sonuÇta bakılsada olur bakılmasada. Ama havalar günden güne soğuyor. Kontrol edilmesi faydalı olur. Keyfe keder 1500 km yağ değişiminde bakılabilir. İÇ rahatlatma aÇısından.

Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

Her yeni araçta tavsiye edilir 1000-1500 km. sonra yağ değişimi, motorun ilk çalışmasında yağa karışabilecek kılcal kalıntıların motoru çizip zarar vermemesi için.

Ancak Üreticilerin artık böyle bir prosedÜrÜ olmuyor.

Benim bildiğim bu motorlar zaten rodajını tamamlayıp geliyor. Tamam tamamen rodajını tamamlamamış olsada genel olarak tamamladığını dÜşÜnÜyorum. Tabi buna rağmen ben 5000 km de değiştirmeyi dÜşÜnÜyorum ama 1500-2000 özel bir uygulama zannettim.

Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

Benim bildiğim bu motorlar zaten rodajını tamamlayıp geliyor. Tamam tamamen rodajını tamamlamamış olsada genel olarak tamamladığını dÜşÜnÜyorum. Tabi buna rağmen ben 5000 km de değiştirmeyi dÜşÜnÜyorum ama 1500-2000 özel bir uygulama zannettim.

5.000 de olur sıkıntı yok :kıhkıh: yani 15'e gelmeden bi değişiklik iyi gelir

Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

Rica ederim abicim

Gerek yok abicim 1000-1500 km olunca zaten yağ değişimi yapacaksın

o zaman kontrol ettirirsin 1000-1500 e ne kaldı abim :D

Doğru diyorsun 990 larda şu an :) 1500e bişey kalmadı :D

Ne kontrolü ettireceksin sen yeni arabanın?

Zaten haznesi şeffaf değil mi? gözle kontrol etmiyormusun?

Ben 2008 den beri bir kez bile kapağını açmadım o haznenin; zaten rengi pembe çok net gözüküyor seviyesi.

Ogün açıklamış kardeşim. :)

Aydın abi Yusuf abinin bahsettiği olay soğutma suyunun miktarı değil. Su ile antifirizin karışma yüzdesini kontrol ettirmekten bahsediyor

Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

Hesap oluşturun veya yorum yazmak için oturum açın

Yorum yapmak için üye olmanız gerekiyor

Hesap oluştur

Hesap oluşturmak ve bize katılmak çok kolay.

Hesap Oluştur

Giriş yap

Zaten bir hesabınız var mı? Buradan giriş yapın.

Giriş Yap
×
×
  • Yeni Oluştur...

Önemli Bilgi

Bu siteyi kullanarak, forum Gizlilik Politikasını kabul etmiş olursunuz.