Jump to content
2019 Temmuz ve 2023 Mart arası tüm içerik ve üyelikler silinmiştir. Lütfen yeniden kayıt yapınız ×
  • Hoş Geldiniz!

    Tüm özelliklerine erişmek için şimdi kaydolun. Kayıt yaptırdıktan sonra, konu açabilir, konuları yanıtlayabilir, kullanıcıların mesajlarını beğenebilir, özel mesaj yollayabilirsiniz.

    Kayıt olduktan sonra bu mesaj silinecektir.


Cem Boneval

Önerilen Mesajlar

Motor sporları forumda pek önemsenmiyor. 

Yine de arada bilgilendirici başlıklar açmakta fayda var diye düşünerek sessiz sedası yaşama geçen ve giderek daha çok ilgi çeken bir FIA (dünya otomobil federasyonu) projesini tanıtmak istedim.

Formula E FIA tarafından tanımlanan bir yarış kategorisi ve sadece elektrik motorlu araçlara açık.  

Proje 2012 yılında kabul edildi. Elektrik motorlarının otomobilde kullanımın test edileceği değerli bir laboratuvar olarak ilgi gördü ve ilk yarış sezonu 2014 sonbaharında Pekin'de başladı. Sezonlar iki yıllık.

Şu anda ikinci sezonun ortasındayız (2015-2016).

Bir sezonda toplam 10 şehirde 11 yarış koşuluyor. 

Genelde 3 km civarında kısa şehir yollarında oluşturulmuş pistler kullanılarak ilgi arttırılmaya çalışılıyor. 

Yarış günü sabah 45 ve 30 dakikalık iki antrenman seansı, bir saatlik sıralama sansı ve 50 dakikalık yarıştan oluşuyor. 

Toplam 10 takım, her takımda iki pilot yarışıyor.

Her pilotun kullanacağı iki araç var.

Araçlarda motor gücü antrenman ve yarışlarda 200 kW olan tam güçte, yarışta ise 170 kW'lık sınırlı güçte tutuluyor.

Yarış esnasında araç değiştirmek için bir zorunlu "pit stop" var. Hasarlanma olmadığı sürece lastik değiştirmek yasak. 

Bir de ilginç sistem var "Fanboost" diye adlandırılan. Yarıştan iki hafta önce başlayan ve 6 dakika öncesine kadar devam eden bir sosyal medya oylama sistemi var ve izleyicilerden en fazla oy toplayan 3 pilota yarışta kullanılmak üzere ekstradan 100kJ hak tanınıyor. 

Araçlara gelince;

Dallara tarafından tasarlanan şasi Spark Racing tarafından üretiliyor ve Spark-Renault SRT 01E. olarak anılıyor.

Motorları McLaren sağlıyor, bataryalar Williams'tan ve şanzımanlar da Hewland kökenli beş ileri. Lastik sağlayıcı da Michelin. 

İkinci sezonda yönetmelik değiştirilerek motor üretimi konusunda esneklik sağlandı ve çok sayıda farlı üretici lisans aldı.

Araç 0–100 km/h hızlanmayı 3 saniyede tamamlıyor ve azami 225 km/h hız yapıyor.

Bu değerler çok etkileyici değil gibi görünse de elektrik motorunun 0 devirden başlayan yüksek torku araçları çok atak ve canlı hale getiriyor.

Aşağıdaki yarış videosunu izlerseniz ne demek istediğimi daha iyi anlarsınız. 

Elektrik motoru sessiz gibi düşünülse de pek öyle değil ve 80 dB düzeyinde son derece çirkin bir gürültü üretiyorlar.

Bu kadar laf yeter, biraz da görsellere bakalım

 

Bu yarış aracı

1920px-Spark-Renault_SRT_01_E_%28Formula

 

 

İğrenç sesleri

 

Buenos Aires 2016 yarış videosu, 8'inci dakikadan sonrasını izleyin. 

 

Güncel sezon ayrıntılarını merak edenler bakabilir: https://en.wikipedia.org/wiki/2015%E2%80%9316_Formula_E_season

Bu arada bir de destek yarışları var.

İlki amatörlerin yetişmesi için daha az güçlü araçlarla koşulan FE Okulu serisi.

İkincisi ise Roborace serisi ki bunu daha ayrıntılı yazacağım.

Cem Boneval tarafından düzenlendi
  • Beğen 3
Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

Teknolojik olarak heyecan verici olsa da izlemesi ses açıkken pek mümkün değil; araçların attığı tiz çığlıklar cam çerçeve indirecek cinsten. Ve egzos sesi olmayan f1 tutmaz kanımca . Batarya teknolojisi ilerlemesini beklemek gerek. Suan ki teknolojiyle bu araçların araç değiştirmeden yarış bitirmesini beklemek pek mümkün değil 

Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

Roborace serisi destek yarışı olsa da sürücüsüz araçlarla koşulacak ilk küresel şampiyona olma özelliğini taşıyor. 

2016-2017 sezonuna yetiştirilmeye çalışılıyor. Her biri iki araca sahip 10 takım sezon boyunca birer saatlik yarışta yer alacak.

Araçları Kinetik firması üretecek. Tüm takılar aynı aracaı kullanacak ve fakat kendi gerçek zamanlı bilgi işlem algoritmalarını ve yapay zeka yordamlarını geliştirecekler. Araçların 300 km/h hıza ulaşabilmesi bekleniyor.

Tasarım daha yeni tanıtıldı ve Tron filminden tanıdığımız Daniel Simon'a ait.

Roborace_Perspective_Green_2000px.0.0.jp

 

Evet beyler, PS4'te araba yarıştıranlar, bilgisayarınız sizi evde bırakıp kendi yarışmaya karar vermiş görünüyor.

Geleceğe yönelik değişik açılımlara şahit oluyoruz.

Merakla izliyorum.

  • Beğen 2
Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

Daha önce duymuş olmama rağmen bu kadar inceleme fırsatı bulamamıştım.

Cem hocam teşekkürler paylaşım için.

Gelecekte daha fazla önem kazanacağını düşünüyorum.

Ayrıca tanıdık isimleri görmek de güzel :)

 

Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

YEterince uzaktan izlersek RC izlediğimi zannedebiliriz sanki :kıhkıh:

sesler çok kötü, ama fifth gear'da bol virajlı kısa bir pistte ekstra pit stop yapmasına rağmen mini cooper S geçen RC olduğu düşünülürse viraj ve hızlanma işinde ciddi farklı bir boyutta oldukları kesinlikle tartışılmaz :)

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

Hesap oluşturun veya yorum yazmak için oturum açın

Yorum yapmak için üye olmanız gerekiyor

Hesap oluştur

Hesap oluşturmak ve bize katılmak çok kolay.

Hesap Oluştur

Giriş yap

Zaten bir hesabınız var mı? Buradan giriş yapın.

Giriş Yap
×
×
  • Yeni Oluştur...

Önemli Bilgi

Bu siteyi kullanarak, forum Gizlilik Politikasını kabul etmiş olursunuz.