Jump to content
2019 Temmuz ve 2023 Mart arası tüm içerik ve üyelikler silinmiştir. Lütfen yeniden kayıt yapınız ×
  • Hoş Geldiniz!

    Tüm özelliklerine erişmek için şimdi kaydolun. Kayıt yaptırdıktan sonra, konu açabilir, konuları yanıtlayabilir, kullanıcıların mesajlarını beğenebilir, özel mesaj yollayabilirsiniz.

    Kayıt olduktan sonra bu mesaj silinecektir.

Focus 3 Benzinli ve Dizel Kulanım Farkları


Mustafa Karaca

Önerilen Mesajlar

Merhabalar, 2012 model focus benzin lpg li aracımla takasa girerek 2012 model 1.6 tdci dizel aracımı aldım. İlk defa dizel araç kullanacağım daha önceki araçlarım hep benzinliydi bu yüzden dizel araç nasıl kullanılır tam bilmiyorum. Dizel araç kullanırken dikkat etmem gerekenler nelerdir?

Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

Öncelikle mutlaka kullanma klavuzunu okuyun derim. Onun haricinde internette araştırınca çok kolay şekilde gerekli bilgileri de bulabiliyorsunuz. Kısaca özetlemek gerekirse;

 

- İlk çalıştırmada 1 dk'ya yakın bir süre rölantide bekleyin. Motoru stop etmeden de bir 30 saniye civarı bekleseniz yeterli.

- Soğuk havalarda ( özellikle kışın ) hararet 90 dereceye yaklaşmadan devir çevirmemeye çalışın. Sakin kullanın ve motoru zorlamayın. Motor ideal çalışma sıcaklığına eriştiğinde normal sürüşe geçebilirsiniz.

- Dizel aracı sürekli sakin şekilde sürmeyin. Arada bir düşük vites yüksek devir kullanım gerekiyor. Yoksa otomobil dpf temizliğini kendi kendine yapmaya çalışıyor.

- Bu benzinli için de geçerli ama dizel motor daha hassas olduğu için fiyatı daha uygun diye kalitesiz akaryakıt istasyonlarından yakıt almamaya çalışın. Dizel için en iyi yakıt mümkün olduğunca kaliteli olan yakıttır.

- Otomobil, motor soğukken, maksimum torku verdiği devirin altındayken ( 1750 d/d sanırım ) hızlansın diye dip gaz yapmayın. Üşenmeyin bir alt vitese geçin ya da yüksek viteste kalacaksanız gazı ezerek hızlanmaya çalışın. Turbonun sağlığı için daha yararlıdır.

 

Şimdilik aklıma gelenler ve benim de kendi aracımda uyguladıklarım bunlar. Bunlara özen göstermeye çalışırsanız motorunuzun ömrü daha uzun olacaktır diye tahmin ediyorum. Eksik veya varsa yanlış bildiklerim için yine de internetten araştırma yapmayı ihmal etmeyin.

Cenk Demirel tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

5 dakika önce, Cenk Demirel yazdı:

- Otomobil maksimum torku verdiği devirin altındayken ( 1750 d/d sanırım ) hızlansın diye dip gaz yapmayın. Üşenmeyin bir alt vitese geçin ya da yüksek viteste kalacaksanız gazı ezerek hızlanmaya çalışın. Turbonun sağlığı için daha yararlıdır.

 

Yeni nesil turbo benzinli motorlu araçlar içinde aynı şey geçerli midir?

Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

Şimdi, Kadir Özbaş yazdı:

 

Yeni nesil turbo benzinli motorlu araçlar içinde aynı şey geçerli midir?

Açıkçası turbo sağlığı için turbo benzinli araçlarda da dediğim şekilde kullanılması taraftarıyım ama turbo benzinli motorların maksimum torku verdiği devir dizellere göre çok daha aşağıda olduğu için, turbo boşluğu dediğimiz devir aralığı onlarda hemen hemen hiç olmadığından dizellerde ki kadar bir zorlanmaya maruz kalmıyorlar. Eski nesil dci ve multijet motorlar buna direkt örnekti dizel cephesinde. Araç maksimum torku verdiği devire kadar öyle ölüydü, öyle boşluk vardı ki gazı dipleseniz de sıfır tepki veriyordu. Sonra bir anda turbo patlaması yaşanıyordu. Tdci motorda turbo boşluğu dizel motorlar arasında oldukça az ama yine de var. O süre zarfında dip gaz yapmamak turbo için sağlıklı. Dediğim gibi benzinli araçlarda da aynı mantıkla kullanılması taraftarıyım ama onların maksimum torku verdiği devir çok daha aşağıda olduğu için turbo boşluğuna düşme gibi durumları pek görülmüyor.

Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

11 dakika önce, Mustafa Karaca yazdı:

@Cenk Demirel çok teşekkür ediyorum güzel bilgiler verdiniz.

--2 dakika sonra eklendi--

pek kaç devirde tutayım aracımı genelde? benzinlide 2000devirde tutuyordum 1500 altına düşürmüyordum

Rica ederim.. Hangi devirde aracı sürmek daha sağlıklı olur konusu bir çok değişkene sahip. Yokuş, eğim, hava sıcaklığı, yük durumu v.b gibi çok değişken var. Aracınızda bir üst vites ikazı varsa ona uyarak kullanmanız en doğrusu. Ama o da yoksa dizel otomobillerde 2000 devir altında vites değiştirilmemesi gibi bir genel tabir vardır. Yük ve yol şartlarınıza göre bu 2500 devire kadar çıkabilir. Ek olarak, vites değişimlerinde aracınızın motorunun sesini dinlemeyi ihmal etmeyin. Aracınıza alıştıkça motorun sesine ve tepkilerine de alışacaksınız. Dolayısıyla uygun vites yükseltmeleri ve düşürmelerini de daha rahat anlayabilirsiniz zamanla.

Cenk Demirel tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

Ufak tefek düzeltmeler yapmak isterim:

11 saat önce, Cenk Demirel yazdı:

İlk çalıştırmada 1 dk'ya yakın bir süre rölantide bekleyin

Araç düzgün rölanti tutmuş ve sarsıntısız çalışıyorsa boşuna beklemeye gerek yok.

11 saat önce, Cenk Demirel yazdı:

turbo benzinli motorların maksimum torku verdiği devir dizellere göre çok daha aşağıda

Güncel motorlarda fark kalmadı, söz gelimi 1.6 dizelde 1750 dd ise 1.6 EB'ta 1500 dd, yani önemli bir farktan artık söz edilemez

11 saat önce, Cenk Demirel yazdı:

araret 90 dereceye yaklaşmadan devir çevirmemeye çalışın

Çok soğuk günlerde, özellikle kısa mesafelerde, hararet ibresinin yerinden bile oynamaması mümkün

11 saat önce, Cenk Demirel yazdı:

Arada bir düşük vites yüksek devir kullanım gerekiyor. Yoksa otomobil dpf temizliğini kendi kendine yapmaya çalışıyor.

Kurum yakmak için dizeller ile yaklaşık 3500 dd'da yine yaklaşık 30 dakika sürmek gerek. Bu da genelde uzun yolda mümkün. Arada bir devir yükseltme etkili olmayacaktır. Ayrıca DPF rejenerasyonu kötü bir şey değil, bırakalım yapsın, o kadar para verdik arabaya işe yarasın. 

11 saat önce, Cenk Demirel yazdı:

dip gaz yapmamak turbo için sağlıklı

Neden? Yani nasıl bir zararı olacak turboya?

 

11 saat önce, Mustafa Karaca yazdı:

pek kaç devirde tutayım aracımı genelde

Ne kadar düşük devirde tutarsanız ve ne kadar yumuşak gaz verirseniz yakıt tüketimi o kadar ekonomik olur.

Ancak bir üst vitese attığınızda devirin 1500 dd altına düşmemesine çalışın. 

Arada bir de ışıklarda ilk sırayı yakalamışsanız 3500-4000 dd çevirip motorun gücünü hissetmenin de bir zararı yok. :)

 

Güncel motorlarda dizel benzinli farkı pek kalmadı desek yanlış olmaz. 

Dizellerin genelde gaz tepkimeleri göreceli hantaldır ve özellikle soğuk iken sarsıntılı ve gürültülü çalışırlar, ama bu farklar bile zor hissedilir düzeylere indi.

Güzel günlerde keyifle kullanın @Mustafa KaracaBey.  

Cem Boneval tarafından düzenlendi
  • Beğen 7
Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

Bir saat önce, Cem Boneval yazdı:

Neden? Yani nasıl bir zararı olacak turboya?

Yazdığım maddede soğuk motorla kısmını eklemeyi unutmuşum maalesef. Motor soğukken yağlama yeterince yapılamıyor, malum turbonun yağlama olayı da motordan gelen yağ ile yapıldığı için turbo içindeki hareketli parçalar daha az yağsız sürtünmeye maruz kalıyor. Bu yetersiz yağlama ve buna bağlı sürtünmeden dolayı turbo içindeki hareketli parçalar ciddi deformasyona uğruyor. O yüzden motor soğukken turbo boşluğu sırasında ya da yüksek vites düşük devir ilerlerken gazı dipleyip maksimum tork devri geldiği anda turboya direkt ve daha fazla yük bindirilmesinin zararlı olduğunu olduğunu düşünüyorum. Maalesef bir tanıdığım aracını soğuk motorla ve düzenli olarak söylediğim bu duruma maruz bırakarak uzunca bir müddet böyle kullandığı için türbin kanatçıklarının ciddi aşınmasına sebebiyet verdi. Sonuçta da turbo sizlere ömür. Biz arızayı anlatırken aracın nasıl kullanıldığını soran ustaya yukarıdaki kullanım şeklini anlattık ve soğuk motorla, özellikle yüksek vites düşük devirde ya da turbo boşluğu sırasında dip gaz yaparak kullanmanın bir sonucu olduğunu söylemişti. Maalesef yukarıdaki cümlem sırasında soğuk motor ibaresini eklemeyi unutmuşum.

 

Bir saat önce, Cem Boneval yazdı:

Kurum yakmak için dizeller için yaklaşık 3500 dd'da yine yaklaşık 30 dakika sürmek gerek. Bu da genelde uzun yolda mümkün. Arada bir devir yükseltme etkili olmayacaktır. Ayrıca DPF rejenerasyonu kötü bir şey değil, bırakalım yapsın, o kadar para verdik arabaya işe yarasın. 

Dpf temizliğini tabii ki aracın kendi kendine yapması da güzel bir şey. Fakat bunu sürekli olarak otomobil yapmaya çalıştığında bir yerden sonra yetersiz kalabiliyor. Kurumdan kaynaklı temizliği bir noktadan sonra kendisi de tam anlamıyla yerine getiremediği için serviste müdahale ettirmek gerekebiliyor. İnternette ki araştırmalarımda da gördüğüm üzere, evet dpf temizliğini aracın yapıyor olması kötü değil ama kullanım tarzı sürekli sakin olduğunda otomobil bu temizliği bir yerden sonra kendisi de yapmakta yetersiz kalabiliyor.

Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

2 saat önce, Cenk Demirel yazdı:

daha fazla yük bindirilmesinin zararlı olduğunu olduğunu düşünüyorum.

Yağlanmanın suboptimal olduğu şartlarda, aşırı soğuk, aşırı sıcak, aşırı yüksek devir gibi yağlanma tüm bölgelerde bozulur ve aşınma her yerde gerçekleşir. Turbo ince metal lamellerle çalıştığından buradaki aşınma her zaman daha belirgin ve işlev kaybına neden olacak şekildedir. Düşük devirde gaza yüklenmenin buna ek bir katkısı olmaz. Ama soğuk motoda yüksek devrim pekala olur. Eskiden yağ pompaları düşük devirlerde yeterince basınç üretemiyorlardı. Şimdilerde böyle bir sorun da kalmadı. 

Diyeceğim o ki turbo narindir, akacak turbo motorda durmaz. Düşük devirde gaza basmaya özel ekstra bir yıpratıcı etki olmaz. 

Özetle yazdığın gibi soğukken zorlamayın.

2 saat önce, Cenk Demirel yazdı:

etersiz kalabiliyor

Doğru, ama şehirde arada bir devir yapmak da yetmez.  

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

5 dakika önce, Cem Boneval yazdı:

Yağlanmanın suboptimal olduğu şartlarda, aşırı soğuk, aşırı sıcak, aşırı yüksek devir gibi yağlanma tüm bölgelerde bozulur ve aşınma her yerde gerçekleşir. Turbo ince metal lamellerle çalıştığından buradaki aşınma her zaman daha belirgin ve işlev kaybına neden olacak şekildedir. Düşük devirde gaza yüklenmenin buna ek bir katkısı olmaz. Ama soğuk motoda yüksek devrim pekala olur. Eskiden yağ pompaları düşük devirlerde yeterince basınç üretemiyorlardı. Şimdilerde böyle bir sorun da kalmadı. 

Diyeceğim o ki turbo narindir, akacak turbo motorda durmaz. Düşük devirde gaza basmaya özel ekstra bir yıpratıcı etki olmaz. 

Özetle yazdığın gibi soğukken zorlamayın.

Doğru, ama şehirde arada bir devir yapmak da yetmez.  

Tabii, aslında sonuç olarak hemen hemen aynı şeyden bahsediyoruz. Ben ilk yapmış olduğum yorumda ' soğuk motorla ' ibaresini unuttuğum için yorumumda bir sıkıntı oldu. Teşekkürler hatırlattığınız için.

 

Şehir içi zaten dpf temizliği için yeterli mesafe, yol koşulu oluşmuyor maalesef haklısınız. Havalar ısınınca motor sıcaklığı daha çabuk ideal seviyeye ulaşabiliyor ve o noktada şehir içi de olsa uygun bölgelerde genel itibariyle belli süre sabit 3 bin devir civarı gidilebilir. Misal 2.vites 3 bin devir şeklinde yine de düşük hızla ama yüksek sabit devir şeklinde bir ilerleme yapılabilir eğer ki trafik veya tehlikeli bir yol koşulu yoksa. Ben bu şekilde aracımın kendi kendine dpf temizliği yapmaya çalışma sıklığını azaltabiliyorum. 

Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

Ben de bu hafta Zonguldak-Antalya arası 760 km yol yaptım. Isparta'ya giderken ki düzlüklerde bolca kurum yakma fırsatı buldum. Hazır kıştan yeni çıktık iyice kurumları temizledim sanıyorum ki. Artık araba motoru stop edince deli gibi fan çalıştırıp dpf temizliği yapmaya gerek duymuyor. Uzunca bir müddette duymaz gibime geliyor. İnsanın içi rahatlıyor yahu..

Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

Hesap oluşturun veya yorum yazmak için oturum açın

Yorum yapmak için üye olmanız gerekiyor

Hesap oluştur

Hesap oluşturmak ve bize katılmak çok kolay.

Hesap Oluştur

Giriş yap

Zaten bir hesabınız var mı? Buradan giriş yapın.

Giriş Yap
×
×
  • Yeni Oluştur...

Önemli Bilgi

Bu siteyi kullanarak, forum Gizlilik Politikasını kabul etmiş olursunuz.