Jump to content
2019 Temmuz ve 2023 Mart arası tüm içerik ve üyelikler silinmiştir. Lütfen yeniden kayıt yapınız ×
  • Hoş Geldiniz!

    Tüm özelliklerine erişmek için şimdi kaydolun. Kayıt yaptırdıktan sonra, konu açabilir, konuları yanıtlayabilir, kullanıcıların mesajlarını beğenebilir, özel mesaj yollayabilirsiniz.

    Kayıt olduktan sonra bu mesaj silinecektir.

Bayram Trafiği ya da Niye Bu Kadar Kötü Sürücüleriz?


Cem Boneval

Önerilen Mesajlar

Bu bayram her zamankinden biraz fazla yol yaptım.

Antalya - Bursa - İstanbul - Niğde - Antalya güzergahında yaklaşık 2200 km yol katettim.

Değişik günlere ve yörelere yayılmış sürüşlerde trafiği gözleme şansı da buldum. 

Bu arada günlük kaza istatistiklerini de takip ettim.

Önce kaza istatistikleri:

image.png

TÜİK verilerine göre son yıllarda günde ortalama 10 kişiyi kaza anında kaybediyoruz.

Son iki yılda kaza sonrası ölümlerdeki artış geç dönem sonuçlarının da istatistiklere eklenmesine bağlı ki gerçek değer budur.

Genel eğilim olarak yıllar içinde toplam kaza sayısında anlamlı bir değişim yokken ölümlü, yaralanmalı kaza sayısında artış ve kaza anında ölüm sayılarında düşüş var. Özellikle kaza başına ölüm değerinde 2007'de 6/1000 kaza iken 2016'da 3/1000 kazaya düşüş anlamlı.

Bunda araç parkının modernleşmesinin ve araçlardaki pasif güvenlik önlemlerindeki iyileşmesinin önemli rolü olduğunu düşünüyorum. 

Bu çerçevede bakınca yoğun bayram trafiğine rağmen istatistiklerde önemli bir sapma olmaması anlamlı bir bulgu ve gazete manşetlerinde vurgulanmaya çalışıldığı gibi sıra dışı bir durum değil. 

 

Peki kaza sonrası ölüm sayısının dünya ölçeğinde yeri ne?

Karşılaştırmayı Almanya ile yaptım, öncelikle nüfus hemen hemen aynı, sonrasında Almanlar dünyaının belki de en disiplinli sürücüleri.

Almanya'da trafik kazalarında 2015 yılında 3475 kişi kaybedilmiş (kaza anı ve 30 gün içinde), bizdeki değerin neredeyse yarısı. Ama ölü sayısını araç sayısı başına hesaplarsanız durum fena halde dramatikleşiyor: Almanya'da milyon araç başına 77, bizde 663, yanı 8-9 katı.

 

Neden bu durumdayız?

 

Bayram trafiğindeki gözlemlerim sonrasında ortalama sürücü için şunları yazmak isterim:

  • Sürücü kendini sadece aracının sınırlarını aşmayan bir coğrafi konuma yerleştiriyor ve ilgi alanı ön aracın tamponunu nadiren geçiyor. Aynaya bakma alışkanlığı zaten yok. 
  • Zihinsel donanım trafik akışındaki dinamikleri izleyecek, yorumlayacak ve ona göre davranacak yapıdan bir hayli uzak.
  • Trafik kuralları ya bilinmiyor ya da umursanmıyor.
  • Tatilciler kalabalık, yüklü araba ve her daim neşe içinde hareket halindeler. Aracın içindeki ruh hali heyecanlı bir filmi ailecek seyrediyoruz kıvamında, bu sürücüyü trafikten zaman zaman ciddi boyutlarda koparıyor. 
  • Ciddi ego sorunu var. Herkes en hızlı sürücü, hızlı gitmese bile sol şerit her zaman onun hakkı. Ya da düz ve açık yolda sollamayan sürücü ben arkasına geldiğimde rahatsız olup arkası görünmeyen virajda sollayıveriyor. 
  • Hız ciddi bir sorun değil, belki %95'in üzerinde hız limitlerine uyum var. Bu pozitif bir bulgu. 
  • Küçük ticari araç sürücüleri sınıflamada açık ara önde en tehlikeli grubu oluşturuyorlar.
  • "Profesyonel" sürücüler ise işin ciddiyetinden çok ama çok uzaklar.

Özetle eğitimsiz, umursamaz ve dikkatsiz bir sürü kişi bayramlarda yolları dolduruyor. 

Ayrıca karayollarında da ciddi eksiklikler ve aksaklılar var ama o da başka bir yazı konusu olsun. 

 

 

  • Beğen 12
Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

Bende 9 günlük tatilde Karasu-Ereğli-Zonguldak-Bartın-Karabük-Bolu-İstanbul-Kırklareli-Edirne rotası yaptım. 

 

Genel bir sabırsızlık var insanlarda. Çoğu insan heyecanlı ve dikkatsiz. Trafik kurallarının bilinmeyişide cabası. 

 

Gerede Bolu arasında otobanda orta şeritte 120 ile giderken bir tır tarafından az daha biçiliyordum. Sonrasında eşime polisi aramasını söyledim. Aracın plakasını alabilmek için aracı kovaladım. Tır 150-160 aralığında ancak yan yana gelebildik. Aynaya bakmayıp gaza basmamış olsam haberlerde görürdünüz kötü haberimizi. gaza sonuna kadar basmama rağmen tırın logosunu arka camımın içinde gördüm resmen o kadar yaklaştı. 

Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

Tabiki de önce kader de burada unutulan ya da sorulması gereken nokta: yer çekimi nedir bilmeyen biri 5. 10. kattan düştüğünde öleceğini öngörebilir mi?

 

Sol şerit magandalığı ya da olduğundan iyi sürdüğünü kanıtlama çabaları, arabasının limitlerini kabiliyeti ile değil hırsı ile test etmeye çalışmak, bunlar hep komplek bence.

Adam 5 yıl kredi ile araç almış, beygiri donanımı çok olsun diye uğraşmış, sıfır almış, kredisini ödeyeceğim diye belki de lükslerinden veya günlük hayattaki alışkanlıklarından fedakarlık etmiş, sonra gelecek bir 2012 eski ford focus, içinde de yaşlı başlı amca geçecek ufukta kaybolacak, "yek yaa" :kop:

 

Bunu tartışmanın bir sonu yok, standart Türk kompleksi olan papatya sendromunun trafiğe yansıması, diğer ülkelerde olmayan yan etkiler şirket araçlarının amansızca kullanılması, trafik cezalarının kontrolünün ve ceza miktarlarının az olması, insanların hız fren mesafesi arasındaki üstel ilişkiyi bilmiyor olmaları. Lastik ömrü, fren ömrü, araç bakımının önemi, yolun kirli/temiz olmasının öngörülmesi, virajda ve normal yolda şerit içinde kalmanın umursanmaması, çoğu insanın özellikle uzun yolda tablet/telefon ve benzeri elektronik cihazlardan bir şeyler izleyerek yol alması, giderken telefonla konuşmanın, araç içinde kavga etmenin, arka koltuktaki çocuklara bağırıp çağırmanın ve benzeri şeylerin trafikten koparmasının ne kadar tehlikeli olduğunun farkına varılmaması büyük sorunlar.

 

Çözümü var mı, yakın gelecekte bence yok, şerit takip uyarı sistemi ilk standartlaştırılması gereken donanım bence, yurt içi yurt dışı kamu spotlarından daha çok yararlanılması olabilir, daha bilinçli gençlik diyeceğim de bilinçli gençlik, benim kendi tecrübüme göre, bir üst nesille anlaşamıyor, ben olabildiğince bilgi vermeye çalışıyorum, somut örneklerle, ADAC'tan Amerikan highway safety'den filan örnekler veriyorum, bir süre sonra olması gereken insanların öğrenmek için daha çok sorması araştırması tartışması iken, olan kimsenin benimle araba konusunda hiç bir şekilde konuşmaya tartışmaya girmemesi, uyardığım şeyleri de ben varken uygulayıp yokken umursamamaları, araba alma süreçleri hariç, onlarda arayıp soruyorlar...

 

Yine çok uzun oldu kusura bakmayın

  • Beğen 7
Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

Kimsenin kimseye saygısı yok, herkes ''önce ben'' derdinde.

Ve tabi ki ehliyet sınavlarında test bölümünü geçen herkese direksiyon sınavında başarısız olsa bile ehliyet verilmesi. Ezberi iyi ise iyi sürücüdür düşüncesi var demek ki. (son zamanlarda bir kaç kişinin direksiyon sınavından dolayı kaldığını duyduğum oldu, inşallah doğrudur) 
Sen boş ver testi falan da şu direksiyon sınavına önem ver.. Vermezsen sonuç bu işte..

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

2013'te bir ders için araştırırken bulduğum bir istatistiği de ekelyeyim kazalarda dikkat dağınıklığı ile ilgili:

 

Mavi herkes

koyu gri yılda 75 bin dolardan fazla kazanan

açık gri en az üniversite mezunu düzeyinde eğitimi olan

 

 

Sırayla, radyoı ayarlama, müzik ayarlarma

yemek yeme

telefon ile konuşma

 

sol sütün:

sigara ya da pipo yakma,

telefon ile mesaj atma veya alma

romantik bir etkileşim

okuma

image.png.419cfb8a615f52f6c4b9a97cdc599ed1.png

Kaynak:

[24] “Who Are The Most Affected By Distracted Driving? [Poll]”

http://www.insurancequotes.com/auto/distracted-driving Accessed on November 25 2013

 

Bizde de buraya aile/eş ile kavga etme, arka koltuktaki çocuklarla uğraşma, tv'deki dizini kaçırmama  vs. geliyor.

 

  • Beğen 2
Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

Bayramlarda yollar bilgisiz, tecrübesiz kullanıcılarla doluyor maalesef, en iyi kullanıcı bile kaza yapabilir tabi ki adı üstünde kaza, ancak bizim yollarda yaşanan birçok hadiseye kaza demek pek de mümkün değil.

Benim gözlemlerimden birisi, uzun yolda dahi emniyet kemeri takmayan çok fazla buna arka koltuk yolcuları da dahil, dahada önemlisi çocuk koltuğu kullanmayı bırakın çocuklar arka koltukta ayakta seyahat ediyor.

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

Bunu oyle istatistiklere falan bağlamaya gerek yok.

 

Her yerde olduğu gibi trafikte de saygısızız ve bil hassa cahiliz. Üstüne yetmiyormuş gibi şark kurnazıyız, hiç birinin ciddiyetini kavrayamadığımız ve hatta ne olduğunu bile bilmediğimiz şartları ve kuralları zorlayarak kendimizce hinlik peşindeyiz, trafiği tehlikeye sokmamız falan umrumuzda değil. Bir arabayı uygunsuz bir şekilde yükleyip içine insanları tıkıştırıp kolluk güçleri tarafından sorulduğunda fakir edebiyatı, arkadaşlarımız tarafından sorulduğunda ne kadar doğru yapıp çok az para harcadığımızın, yolda 1km de kaç kuruş yağtığımızın muhabbetini övüne övüne yapıyoruz. Daha da yetmezmiş gibi yılda toplasan 2bin km yapan evin önünde yatan arabaya bakım dahi yaptırmadan yine o arabanın şöförü olarak binip 1000km lik yola çıkıyoruz becerebilecekmişiz gibi, acemiyiz ama burnumuzdan kıl dahi aldırmıyoruz. İşin daha da ilginci bunları yaparken keyif alıyoruz.

--2 minutes later eklendi--

En çok medya kanallarına ayar oluyorum. Nedeni ise şu: 'AŞIRI HIZ CAN ALDI' diye manşet atıp sadece aşırı hızdan zarar görülebileceğini öne sürmeleri. Milyon tane sebep daha var, hangisi olduğunu nereden biliyorsun??? Daha emniyet güçleri bilmiyor, sen nereden biliyorsun birader diyen yok.

--7 minutes later eklendi--

Mesela ben gecenlerde Eskişehir yolundan dönülüp Odtünün içinden geçen yolda kaza yapıyordum. Hızım 40km/h. Nedeni aşırı hız mı? yooo. Park ve bahçeleri sulayan insanlar yol kenarında çimleri sulama amacıyla bırakmış hortumu gitmiş, su akmış yola yol kızak. Noldu yandan patlayacak tekerler değince belki takla atacaktım, freni bırakıp gazlayıp geçtim. Neden? gerizekalının tekinin sorumsuzca bir hareketi yüzünden. Motor kullanan birinin o virajdan dönebilme ihtimali bence sıfıra yakın. Ne olacaktı aşırı hız can aldı...

  • Beğen 3
Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

hgs de kuyruk vardı, ogs boştu..girdim otobana, çıkışta hgs den ve 20 tl yazdı..normalde 2.75..bakalım ne olacak. kimi düzelir normal fiyat ödersin diyor kimi 100 kmi 200 tl cezası var diyor.. kural ise 11 katı para cezası..

2 ogs bom boş, 2 hgs de 500 mt kuyruk.. hangi devirde yaşıyoruz

 

az önce biraz daha baktımda ceza gelmeyecek gibi

 

59b14c8407a5f_hgskaak.jpg.c77f44de8914fd0896437f572dbb7aaf.jpg

 

Mehmet Demir tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

Trafikte öyle eskisi gibi eski Güvensiz araçlar pek çok değil sadece eski insanlar var, nasıl olsa benim arabamda abs asr tcs vb. Donanımlar mevcut yapıştır [emoji3] bu güven duygusundan meydana geliyor kazalar tabiki dikkatsizlik saygısızlıkta eklenince.

Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

Hesap oluşturun veya yorum yazmak için oturum açın

Yorum yapmak için üye olmanız gerekiyor

Hesap oluştur

Hesap oluşturmak ve bize katılmak çok kolay.

Hesap Oluştur

Giriş yap

Zaten bir hesabınız var mı? Buradan giriş yapın.

Giriş Yap
×
×
  • Yeni Oluştur...

Önemli Bilgi

Bu siteyi kullanarak, forum Gizlilik Politikasını kabul etmiş olursunuz.