Jump to content
2019 Temmuz ve 2023 Mart arası tüm içerik ve üyelikler silinmiştir. Lütfen yeniden kayıt yapınız ×
  • Hoş Geldiniz!

    Tüm özelliklerine erişmek için şimdi kaydolun. Kayıt yaptırdıktan sonra, konu açabilir, konuları yanıtlayabilir, kullanıcıların mesajlarını beğenebilir, özel mesaj yollayabilirsiniz.

    Kayıt olduktan sonra bu mesaj silinecektir.

Emirates A380, Vahşi Yan Rüzgar Altında İniş Yapıyor


Yakup Ç. A.

Önerilen Mesajlar

Cross wind en tehlikeli durum senaryolarından birtanesidir heleki rüzgar yönü değişken ise daha tehlikeli bir hal olma olasılığı çok yüksektir.Crosswind iniş sırasında birden fazla yöntem vardır.

 

Sideslip:Uçağın bir kanadını diğer kanat'tan daha aşağıda olacak şekilde hafif yan yatırılır ve uçağın burnunu rüzgar içi olacak şekilde çevrilir.Pist'te palye sırasında uçağın burnu rudder aracılığı ile düzeltilir ve teker konur.Bu sırada uçağın kanatları paralel olmadığı için hangi yöne doğru açı verildi ise ilk o yöndeki tekerlekler piste dokunur.(Jet uçaklarında motorlar kanat altı olduğu için limitlere çok yakındır ve tehlikelidir,tek motor'lu uçaklarda bu iniş yapılabilir.)

 

Crap:Bu yöntemde ise kanatçıklar aracılığı ile kanatlar birbirine paralel ve rudder ile uçağın burnunu rüzgar içi olacak şekilde çevrilerek yaklaşma yapılır.Palye de ise teker koymadan hemen önce hamle ile uçağın burnu düzeltilir ve kanatlar birbirine paralel olacak şekilde iniş sağlanır.

 

Bunlar tabiki ana teorik yöntemlerdir.İniş sırasında uçağın boyutu iniş sürati gibi birçok etken vardır.Daha 50 saatlik tecrübesi olan çömez pilot olarak inişi çok fazla yorumlamak bana düşmez ama bana uçağın hızı çok iyi ayarlanmamış gibi geldi.Birde uçak çok büyük olduğu için video'da salınım çok büyük gibi gözüküyor çok tehlikeli bir iniş olsaydı şimdiye kadar çoktan firma incelemeye almış ve pilotların uçuşlarını askıya almıştı.

10 saat önce, İbrahim_Aslan yazdı:

bugüne kadar çok yan rüzgar videosu izledim...bence bu pilot beceriksiz

Yanlış anlama ama hiçbir firma satış fiyatı 400 milyon dolar dan başlayan,400 kişinin canını taşıyan ve olası bir kaza kırım durumunda şirkete belkide milyar dolarları geçecek zarar verecek bir uçağı beceriksiz bir pilot'a teslim etmez.

Cihan Buğdaycı tarafından düzenlendi
  • Beğen 3
Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

56 dakika önce, Cihan Buğdaycı yazdı:

Crap:Bu yöntemde ise kanatçıklar aracılığı ile kanatlar birbirine paralel ve rudder ile uçağın burnunu rüzgar içi olacak şekilde çevrilerek yaklaşma yapılır.Palye de ise teker koymadan hemen önce hamle ile uçağın burnu düzeltilir ve kanatlar birbirine paralel olacak şekilde iniş sağlanır.

Düsseldorf'ta Xavier ile hemen hemen benzer şiddette olan (100 km/h'lık sağanaklar) Andrea fırtınasında çekilmiş bir videoda teknik gözlemleniyor:

 

Bence en güzel inişi de 3:20'de Pegasus pilotu yapıyor. 

A380'in aslında çok güzel düzeltip yere otursa da fazla sert düşüş olunca zıplıyor ve bu tüm dinamikleri değiştiriyor. 

Sonra yeniden yere konma ve malum salınımlar.

Hani araç kıç atar da kontra verirsiniz, ama fazla kaçar bu sefer terse yöne gider ya öyle olmuş. 

Özetle yere daha yumuşak konmayı becerebilse bu salınımlar olmayacakmış.

 

Hep merak etmişimdir böyle riskli inişlerde bilgisayar mı daha beceriklidir, pilot mu?

Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

45 dakika önce, Cem Boneval yazdı:

A380'in aslında çok güzel düzeltip yere otursa da fazla sert düşüş olunca zıplıyor ve bu tüm dinamikleri değiştiriyor. 

 

Uçak palye'de gazı fazla kesmiş gibi gözüküyor.Gaz kesince takatsiz kalıyor bir anda piste çöküyor ve zıplıyor, birde bu kadar rüzgar olunca normal olarak salınım başlıyor.Yinede kabin içinde ne olup bittiğini bilmediğimiz için çok doğru bir yorumda bulunamayız.

Cihan Buğdaycı tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

1 saat önce, Cem Boneval yazdı:

 

Hani araç kıç atar da kontra verirsiniz, ama fazla kaçar bu sefer terse yöne gider ya öyle olmuş. 

Özetle yere daha yumuşak konmayı becerebilse bu salınımlar olmayacakmış.

 

Havada da,  inişte de,  inişten hemen sonra da rudder hareketleri çok abartılı gibi geldi bana .Maksimum sağ sol yapıyor gibi. Daha yumuşak hareketler daha iyi olurdu sanırım. Uçak için de tehlikeli bu hareketler... Uçak kazası raporunda izlemiştim. Orta boy bir uçak bir jumbo jetin kuyruk türbülansına giriyor. Yardımcı pilot rudder ile üstüste 7-8 kere maksimum sağ sol yapıyor . Bu vertical stabilizer a binen yükü korkunç artırıyor ve VS kopup uçak düşüyor herkes ölüyor. Başta yardımcı pilot hatası deniyor ama sonra havayolu şirketinin kuyruk türbülansında önerdiği uygulamanın bu olduğu farkediliyor. Hemen HY şirketinin uçak kullanım kitabı değiştiriliyor.

 

Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

2 saat önce, Cem Boneval yazdı:

Hep merak etmişimdir böyle riskli inişlerde bilgisayar mı daha beceriklidir, pilot mu?

Bilgisayar verileri değerlendirmekte çok daha hızlı bu tartışmasız da değişken rüzgarda uçağın tepkilerini öngörmekte tabiki de yetersiz kalır malesef. En azından şimdilik öyle görünüyor.

Tabiki belki de daha iyi olan bir bilgisayar yapay zeka var ancak bunu kullanmak veya sorumluluğunu almak maddi olarak mantıklı olmadığından tercih edilmiyor olabilir.

E niye o zaman ikisini birleştirip ortak destekli bir sistem yapmıyorlar, insanlar bilgisayarlarla o kadar hızlı etkileşime geçip karar mekanizmalarını tamamlayamıyor, bilgisayarlar da karar mekanizmalarında kullandıkları verileri insanlara yeterince hızlı aktaramıyor.

Bunlar hep benim gözlem düşünce ve yorumlarım, üzerine makale okumadığım için ne kadar dolu atıp tutmalar bilemiyorum :) 

Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

  • 3 ay sonra...
30 dakika önce, Yakup Çağatay yazdı:

Bizimki indi ama tutunamadı :(

İlginç bir kaza olmuş, pilotların açıklamasına göre sağ motor niye kendi kendine gaz vermiş belli değil sanırım şimdilik. Kafadan suya girmemesi iyi olmuş.

 

Bu arada başlıkla dolaylı ilişkili A380'in en iyi müşterisi olan Emirates eğer yeni bir anlaşma yapmazsa Airbus üretimi durduracağını söylemiş.

Cem Boneval tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

3 dakika önce, Cem Boneval yazdı:

İlginç bir kaza olmuş, sağ motor diye kendi kendine gaz vermiş belli değil sanırım şimdilik. Kafadan suya girmemesi iyi olmuş.

 

Yolcular duramadı kaydı falan da diyor. Uçak neredeyse pistin sonuna kadar gelmiş. Yoksa iniş sonrası yavaşladı "U" çekecekken mi bu motor kendine kendine gaz vermiş :D Bi garip olay. Belli bir süre tedirgin olacak birçok kişi :( 

Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

1 dakika önce, Cem Boneval yazdı:

Pilotun ifadesi öyle...

Okudum da, öyle ise bu zaten anında tespit edilir pek bana öyle gelmedi, bakalım ne çıkacak. -umarım öyledir diyesim var ama bu sefer de Pegasus'a nasıl bineceğim- :D 

Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

Başlığa geri dönecek olursak, crosswind bence de çok büyütülecek olay feğil. Pilotun becerisi ile çok çok çok basit bir şekilde halledilir. Herkes yok en önemli senaryolardan biri fln demiş de katılmıyorum ben. Ayrıca Düsseldorf’a çok indim, hiç crosswind ile karşılaşmadım.

 

not: Allah’ım şaka yaptım, ben inişte türbülansa girince bile yusuflayan biriyim, crosswind çok fena bozar beni..

  • Haha 1
Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

Bir saat önce, Cem Boneval yazdı:

Bu arada başlıkla dolaylı ilişkili A380'in en iyi müşterisi olan Emirates eğer yeni bir anlaşma yapmazsa Airbus üretimi durduracağını söylemiş.

Yüksek operasyon maliyetleri malesef jumbojet'lerin sonunu getiriyor.Singapore airlines 10 yıllık sözleşmesi bitmeye başlayan a380'leri elden çıkarmaya başladı.Jumbojet yerine boeing 787 dreamliner ve airbus a350'ler tercih ediliyor.

 

http://avherald.com/ Böyle bir internet sitesi var.İlginiz var ise inceleyebilirsiniz.Havacılıkta yaşanan kaza-kırım olaylarının çoğu bu sitede var.

  • Teşekkür 1
Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

Pegasus olayı ucuz atlatıldı. Neden tek motor kendi kendine gaz versin ki ? Kesinlikle tarafsız gözlemcilerin CVR ve FDR kayıtlarını incelemesi ve kamuoyuna bilgi vermesi gerekir. 

 

A350 endüstrinin orta vadede geldiği zirve gibi görünüyor. sanırım bu ay THY 25 tane sipariş etti ama zaten uzun bir bekleme listesi var. 

 

Crosswinde gelince Allah düşmanımın başına vermesin bir de microburst vermesin :( 

Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

  • 9 ay sonra...

Bir havacılık başlığımız yok !! Bu mu olsa diye düşündüm ? 

 

Bugün Lion HYna ait Boeing 737Max Jakartadan kalktıktan yaklaşık 10 dk sonra birden bire denize düştü. 2 bebek 1 çocuk 2 pilot 5 kabin görevlisi 178 yetişkin yolcu ile 188 kişi vardı. Kurtulan olmadığı düşünülüyor . 737Max yeni bir uçak, bu ilk kazası oldu. 

https://www.flightradar24.com/data/flights/jt610#1e5ff318

 

Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

Hesap oluşturun veya yorum yazmak için oturum açın

Yorum yapmak için üye olmanız gerekiyor

Hesap oluştur

Hesap oluşturmak ve bize katılmak çok kolay.

Hesap Oluştur

Giriş yap

Zaten bir hesabınız var mı? Buradan giriş yapın.

Giriş Yap
×
×
  • Yeni Oluştur...

Önemli Bilgi

Bu siteyi kullanarak, forum Gizlilik Politikasını kabul etmiş olursunuz.