Jump to content
2019 Temmuz ve 2023 Mart arası tüm içerik ve üyelikler silinmiştir. Lütfen yeniden kayıt yapınız ×
  • Hoş Geldiniz!

    Tüm özelliklerine erişmek için şimdi kaydolun. Kayıt yaptırdıktan sonra, konu açabilir, konuları yanıtlayabilir, kullanıcıların mesajlarını beğenebilir, özel mesaj yollayabilirsiniz.

    Kayıt olduktan sonra bu mesaj silinecektir.

Aşınmış Eskimiş Lastik Tüketimi Artırır Mı , Azaltır Mı ?


H. Cenk

Önerilen Mesajlar

İnternette bakındım .  Bu konuda doyurucu bilgi bulamadım.

Azaltır diyen de var , artırır diyen de var. 

Lastik diş derinliği ve üstündeki pütürler azaldıkça yuvarlanma direnci düşer , bu sebeple tüketimi azaltır diyen var. 

Lastik tutuş kaybettiği için sürekli mikro patinajlar yapar bu da tüketimi artırır diyen de var. 

 

Doğrusunu kesin bilen var mı ? 

H. Cenk tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

58 dakika önce, Bekir B. yazdı:

Yakıttan ziyade  tutunmada yaşatacağı risk ve bundan doğabilecek sıkıntılar daha öncelikli bence farklı bir açıdan bakınca da 

Tabii .Zaten internette bu konuyu araştırınca her yerde bu yazıyor ? Taam ama ben akademik bir merakla kesin sonucu öğrenmek istiyorum. Kendi şahsi tecrübem (ampirik) yeni lastik takınca tüketimin biraz arttığı dolayısıyla eski lastiğin tüketimi düşürdüğü yönünde..

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

ne kadar eski olduğu önemli bence, diş derinliğinde yasal güvenlik sınırı 1.6mm forumda kimsenin bu seviyeye kadar kullanacağını düşünmüyorum. dolayısıyla bence toplam yüzey alanı artmaz*.

ancak eskiyen lastik sertleşeceğinden yuvarlanma direnci artarak yakıtı arttırır diyeceğim ancak sertleşme direnci arttırırmı azaltırmı emin olamadım ?

 

*:teorik olarak alan artsa bile sürtünme kuvveti F=kN olduğundan alanın artması sürtünmeyi değiştirmez (sadece yüzey ve ağırlık etkili). Ancak pratikte böyle olmuyor diyebiliriz. Ben Yakup Mertcan ve Yalın bu konuda uzunca tartıştık ama bir sonuca varamadık diye hatırlıyorum, sonradan da tekrar araştırmadım.

  • Beğen 2
Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

14 dakika önce, Ozan Kar yazdı:

ne kadar eski olduğu önemli bence, diş derinliğinde yasal güvenlik sınırı 1.6mm forumda kimsenin bu seviyeye kadar kullanacağını düşünmüyorum. dolayısıyla bence toplam yüzey alanı artmaz*.

ancak eskiyen lastik sertleşeceğinden yuvarlanma direnci artarak yakıtı arttırır diyeceğim ancak sertleşme direnci arttırırmı azaltırmı emin olamadım ?

 

*:teorik olarak alan artsa bile sürtünme kuvveti F=kN olduğundan alanın artması sürtünmeyi değiştirmez (sadece yüzey ve ağırlık etkili). Ancak pratikte böyle olmuyor diyebiliriz. Ben Yakup Mertcan ve Yalın bu konuda uzunca tartıştık ama bir sonuca varamadık diye hatırlıyorum, sonradan da tekrar araştırmadım.

? yanlız tartışma ekibi sağlammış 

Bekir B. tarafından düzenlendi
  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

Şimdi, Mert Yürüyen yazdı:

Allah iyiliğinizi versin ? 

aslında çıkış noktası Yalının geniş lastik takıntısı ?  o dönem jant alıp olabilecek en geniş lastiği takacaktı, bende makul ölçü takıp boşuna yakıt ve performans kaybına uğrama diyordum ?

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

Lastiğin yuvarlanma direncini etkileyen yapısal ve dış faktörler mevcut. Direkt eski ve yeni lastik kıyaslaması şeklinde bilgi bulmak zor. Genelde yuvarlanma direnci düşük bir lastik ortaya koymak için bir lastikte hangi yapısal ve dış faktörlerin etkili olduğu ile ilgili yazılar mevcut. Bununla beraber her ne kadar pek tatmin olamasam da Michelin'in yaptığı resmi bir açıklamada ;

 

Diş derinliği azaldıkça aracın yakıt ekonomisinin iyileştiği, lastiğin kullanıldıkça yakıt tüketiminin düştüğü şeklinde bir ibare geçiyordu. 

Cenk Demirel tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

6 saat önce, Ozan Kar yazdı:

aslında çıkış noktası Yalının geniş lastik takıntısı ?  o dönem jant alıp olabilecek en geniş lastiği takacaktı, bende makul ölçü takıp boşuna yakıt ve performans kaybına uğrama diyordum ?

Yalin’in yanina akli basinda makul bir adam lazim ? 

  • Haha 1
Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

22 saat önce, H. Cenk yazdı:

Lastik diş derinliği ve üstündeki pütürler azaldıkça yuvarlanma direnci düşer , bu sebeple tüketimi azaltır diyen var. 

Lastik tutuş kaybettiği için sürekli mikro patinajlar yapar bu da tüketimi artırır diyen de var. 

Doğrusunu kesin bilen var mı ? 

Birincisi doğru ve geçerli, tabandaki kauçuk miktarı azaldıkça yuvarlanma direnci düşer.

İkincisi mantıksız değil ama pratikte etkili olacağını düşünmüyorum.

Bir de lastik marka/modelleri arasında yuvarlanma direnci o kadar farklı ki, aynı modelin yenisi ile eskisi arasındaki farkı, iki farklı modelin oluşturacağı fark yanında devede kulak kalıyor. 

Örnek kullandığım Mi PS4, 100km'de 0,3-0,4 net artış var. 

image.png 

 

Laboratuvar çalışması yapılsa ve kesin sonuç verse de (bisiklet lastikleri için yapılmış var mesela), pratikte lastikle doğrudan ilintili tüketimi etkileyecek o kadar çok değişken var ki bence kesin bir cevap bulmak neredeyse imkansız. 

Aşınmış lastikle duramama ve toslama olasılığı daha yüksek olduğundan güvenlik ve ekonomi açısından aşınmışla devam etmek yersiz olur. 

 

Soruyu geliştirelim: Yuvarlanma direnci daha yüksek lastiğin yol tutuşu da daha iyi midir?

  • Beğen 3
Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

19 saat önce, Cem Boneval yazdı:

Birincisi doğru ve geçerli, tabandaki kauçuk miktarı azaldıkça yuvarlanma direnci düşer.

İkincisi mantıksız değil ama pratikte etkili olacağını düşünmüyorum.

Bir de lastik marka/modelleri arasında yuvarlanma direnci o kadar farklı ki, aynı modelin yenisi ile eskisi arasındaki farkı, iki farklı modelin oluşturacağı fark yanında devede kulak kalıyor. 

Örnek kullandığım Mi PS4, 100km'de 0,3-0,4 net artış var. 

image.png 

 

Laboratuvar çalışması yapılsa ve kesin sonuç verse de (bisiklet lastikleri için yapılmış var mesela), pratikte lastikle doğrudan ilintili tüketimi etkileyecek o kadar çok değişken var ki bence kesin bir cevap bulmak neredeyse imkansız. 

Aşınmış lastikle duramama ve toslama olasılığı daha yüksek olduğundan güvenlik ve ekonomi açısından aşınmışla devam etmek yersiz olur. 

 

Soruyu geliştirelim: Yuvarlanma direnci daha yüksek lastiğin yol tutuşu da daha iyi midir?

Lastiğin yol tutuşu arttıkça yuvarlanma direnci yükselir evet. Ama bir lastiğin tasarım ve hammadde merkezli mühendislik başarısı bu ikisi arasındaki ilişkiyi, ekonomik ömrü hesaba katarak verimli yapabilmek ile ilişkilidir. Örneğin x marka yuvarlanma direncini 4 kat artırarak yol tutuşu 2 kat artırıp lastik ekonomik ömrü değiştirmezken, y markası yuvarlanma direncini 2 kat artırırken yol tutuşunu 2 kat artırıp lastik ekonomik ömrünü %20 düşürebilir.

 

Aracınızın markası modeli ne olursa olsun, kullandığınız lastik sürüş güvenliği konusunda bence en önemli bir kaç unsurdan biri.

Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

Hesap oluşturun veya yorum yazmak için oturum açın

Yorum yapmak için üye olmanız gerekiyor

Hesap oluştur

Hesap oluşturmak ve bize katılmak çok kolay.

Hesap Oluştur

Giriş yap

Zaten bir hesabınız var mı? Buradan giriş yapın.

Giriş Yap
×
×
  • Yeni Oluştur...

Önemli Bilgi

Bu siteyi kullanarak, forum Gizlilik Politikasını kabul etmiş olursunuz.