Emre D. Yanıtlama zamanı: Mayıs 23, 2012 Raporla Share Yanıtlama zamanı: Mayıs 23, 2012 Bende 5000 km bir değiştiriyorum Yorum bağlantısı Diğer sitelerde paylaş More sharing options...
ferhat tezcan Yanıtlama zamanı: Mayıs 23, 2012 Yazar Raporla Share Yanıtlama zamanı: Mayıs 23, 2012 Bu otomobil turboları konusunda üretildiği kadar başka hiç bir parça konusunda şehir efsanesi üretilmemiştir diye düşünüyorum. Bir yağ buharı eksikti o da geldi. Kısaca yazayım, mühendis değilim, teknik jargona hakim olamayabilirim: Turbo denilen aygıt motorun egzos manifoldundaki havayla döndürülen bir pervane ile emme manifoldunda havanın sıkıştırılarak basınçlı olarak yanma odasına pompalanmasını sağlayan bir aygıttır. Motorun tüm hareketli parçaları gibi bu da motor yağı ile sürtünme aşınmalarına karşı korunur. Ancak turbonun özel bir durumu var, turbo pervanesi hem sıcak atık hava ile itildiği için hem de saniyede dakikada 150.000 devr civarında bir hızla döndüğü için aşırı ısınabilmektedir. Bu nedenle de yağlanmasına özel bir önem gösterilmesi gerekir. Bu zor şartlarda ve yüksek performans ile çalışması nedeniyle de siz çok gayret gösterseniz de 100-120k km civarında ortalama sağlıklı ömrün üzerine çıkması pek mümkün olmaz. Yağlanma konusunda kullanıcı olarak nelere dikkat etmeliyiz: 1. Önerilen bakım aralıklarına uyarak yağın her zaman tam performans verir durumunda olmasını sağlamaya gayret edeceğiz. 2. Motor soğukken yağlanmanın mükemmel olmaması nedeniyle asla zorlamayacağız ve yüksek devirlere çıkamayacağız. Bu rölantide çalıştırıp bekleme anlamına gelmez, çünkü rölantide yeterince güçlü ve ısı üretici patlamalar oluşmadığından motorun ısınması daha uzun sürecek, dolayısı ile motor daha uzun süre soğuk çalışacak ve motor korunacağı yerde daha çok zarar görecektir. Rölanti tuttuğu anda kalkışla 1500-2000 dd aralığında dikkatli bir şekilde kullanmak daha yararlıdır (bu devriler kış ısıları için geçerlidir, yazın ilk çalışmada %30-40 ilave edilebilir) 3. Uzun süre yüksek devirli kullanılmışsa motoru kapatmadan 30-60 saniye bekleyeceğiz. Neden mi? Turbo pervansi aşırı sıcakken motoru aniden kapattığınızda yağlanma kesilecekve fakat atık gazlar nedeniyle kısa bir üreyle pervane dönmeye devam edecektir, bu da yağ filminin kopmasına ve pervane milinin içinde bulunduğu yuvaya aşırı ısı nedeniyle az veya çok kaynamasına neden olabilir. Bir süre beklediğinizde pervane normal çalışma ısısına gelecek ve bu risk ortadan kalkacaktır. 4. Düzgün yakıt kullanılmasına özen gösterilmeli, kötü yakıt kullanıldığında tam yanma gerçekleşmez ve çiğ yakıt egzoas yolu ile atılırsa bu kurumlaşma olarak turbo pervanesine oturacak ve bir süre sonra sıkışmaya neden olacaktır. Sonuç: - Rölantide bekleme yarardan çok zarar getirir - Aşırı zorlanmış motor dışında 5-10 saniyeden fazla beklemek gerekmez - Start-stop çevre açısından faydalı bir araçtır, çok yönlü kontrollü çalışması nedeniyle motora ve turboya zarar verme olasılığı çok düşüktür. Baştada belirttiğim gibi bu konuda pek fazla bilgi sahibi değilim ve katkılarınızdan dolayı teşekkür ederim.Bu yağ buharı nereden çıktı derseniz açıklayayım. Önceki aracımda turbonun borularından biri patlamıştı servise gittim ve yenisini taktım.Belli bir kilometre sonra bir baktımki takılan hortumun her tarafında yağ kalıntıları oluşmuş elimle ellediğimde ise elime yağ bulaştı.Hemen servise giitim ve durumu anlattım.Kaputu açtı ve baktı.Normal bu yağ buharı dediler,İnanmadım.Sonra servis şefi geldi ve bana aynen şunu söyledi,turbonun içinden belli miktarda yağ ve yağ buharı geçer biz bu parçayı değiştirdiğimiz için terleme yapmış ve yapacakta bu bir sorun değil ve yağ eksiltmez çünki bu yağ değil yağ buharı dedi.Hatta diğer bir kaç araca baktık aynı durum onlardada vardı.Daha sonrada bir çok araçta bunu görünce anladım ki ustanın dediği gibi yağ buharındanmış.Sonuçta servisin ustasının dediğini söylüyorum. Yorum bağlantısı Diğer sitelerde paylaş More sharing options...
ferhat tezcan Yanıtlama zamanı: Mayıs 23, 2012 Yazar Raporla Share Yanıtlama zamanı: Mayıs 23, 2012 Madem öyle diyorsunuz.Bende 5000 de bir değiştireyim.Hatta şöyle bir durumda vardı.Benim ev ve iş yerim arası 15 km bunun 11 km si otoban ve otobanda 5 yada 6 km rampa çıkıyorum.Çoğunlıkla benim yolda olduğum sırada trafik daha tenha oluyor(işe biraz geç gidiyorum anlıcağınız. ).Arasıra aynı rampada aynı hızlara çıkarım ama zaman geçtikçe bu hızda azalma oluyor mesela yeni değiştirdiğim hava filtresiyele 160 km hızı görebilirken onbine yaklaşmış bir hava fitresiyle 150 km hızı geçemiyorum.İşte ozaman anlıyorum filtrenin miyadını doldurduğunu. 2 Yorum bağlantısı Diğer sitelerde paylaş More sharing options...
Engin Yanıtlama zamanı: Mayıs 23, 2012 Raporla Share Yanıtlama zamanı: Mayıs 23, 2012 Madem öyle diyorsunuz.Bende 5000 de bir değiştireyim.Hatta şöyle bir durumda vardı.Benim ev ve iş yerim arası 15 km bunun 11 km si otoban ve otobanda 5 yada 6 km rampa çıkıyorum.Çoğunlıkla benim yolda olduğum sırada trafik daha tenha oluyor(işe biraz geç gidiyorum anlıcağınız. ).Arasıra aynı rampada aynı hızlara çıkarım ama zaman geçtikçe bu hızda azalma oluyor mesela yeni değiştirdiğim hava filtresiyele 160 km hızı görebilirken onbine yaklaşmış bir hava fitresiyle 150 km hızı geçemiyorum.İşte ozaman anlıyorum filtrenin miyadını doldurduğunu. Birde hava filtersini temizleyin bişey olmaz diyorlar. Bu kesinlikle yanlıştı ve yenisiyle değiştirilmelidir. ayrıca yakıt tüketimide artar kirli filtre ile Yorum bağlantısı Diğer sitelerde paylaş More sharing options...
ferhat tezcan Yanıtlama zamanı: Mayıs 23, 2012 Yazar Raporla Share Yanıtlama zamanı: Mayıs 23, 2012 (düzenlendi) Birde hava filtersini temizleyin bişey olmaz diyorlar. Bu kesinlikle yanlıştı ve yenisiyle değiştirilmelidir. ayrıca yakıt tüketimide artar kirli filtre ile Varmıdır hala hava filtresini temizleyip temizlendiğini zannedip bide onu kullanan pes derim Ben çocukken hatırlıyorum babamın beyaz deri tavanlı kırmızı chevrolet nova sı vardı. Hava filtresini çıkarırdı üflerdik yıkardık sonra takıp kullanırdı.Ama çaresizlikten çünki onun filtresi çoğu zaman piyasada bulunmazdı Ne arabaydı ama be deri koltuklar 4 cam otamatik klima direksiyondan vitesli 4 ileri 6 silindir ve sanırsam 3000 motor civarı bişeydi sesini hala hatırlarım gür gür gür gür Bu yaşımda olucaktı o ne lastik yakardık Mayıs 23, 2012 ferhat tezcan tarafından düzenlendi 1 Yorum bağlantısı Diğer sitelerde paylaş More sharing options...
Cem Boneval Yanıtlama zamanı: Mayıs 23, 2012 Raporla Share Yanıtlama zamanı: Mayıs 23, 2012 (düzenlendi) Baştada belirttiğim gibi bu konuda pek fazla bilgi sahibi değilim ve katkılarınızdan dolayı teşekkür ederim.Bu yağ buharı nereden çıktı derseniz açıklayayım. Önceki aracımda turbonun borularından biri patlamıştı servise gittim ve yenisini taktım.Belli bir kilometre sonra bir baktımki takılan hortumun her tarafında yağ kalıntıları oluşmuş elimle ellediğimde ise elime yağ bulaştı.Hemen servise giitim ve durumu anlattım.Kaputu açtı ve baktı.Normal bu yağ buharı dediler,İnanmadım.Sonra servis şefi geldi ve bana aynen şunu söyledi,turbonun içinden belli miktarda yağ ve yağ buharı geçer biz bu parçayı değiştirdiğimiz için terleme yapmış ve yapacakta bu bir sorun değil ve yağ eksiltmez çünki bu yağ değil yağ buharı dedi.Hatta diğer bir kaç araca baktık aynı durum onlardada vardı.Daha sonrada bir çok araçta bunu görünce anladım ki ustanın dediği gibi yağ buharındanmış.Sonuçta servisin ustasının dediğini söylüyorum. Burada bahsedilen yağ buharı yağlama sistemini izole eden conta ve bağlantı noktası gibi kısımlardan motor dışına çıkan ve motor dışındaki kısımlara yapışan madde. Turbo pervanesi ile doğrudan alakası yok. Neyse, siz içiniz nasıl rahat ediyorsa öyle kullanın... Mayıs 23, 2012 Cem Boneval tarafından düzenlendi Yorum bağlantısı Diğer sitelerde paylaş More sharing options...
Engin Yanıtlama zamanı: Mayıs 23, 2012 Raporla Share Yanıtlama zamanı: Mayıs 23, 2012 Varmıdır hala hava filtresini temizleyip temizlendiğini zannedip bide onu kullanan pes derim burası Türkiye Yorum bağlantısı Diğer sitelerde paylaş More sharing options...
Guest Abdurrahman B. Yanıtlama zamanı: Mayıs 24, 2012 Raporla Share Yanıtlama zamanı: Mayıs 24, 2012 Şantiyede toz çok olduğundan ben 3000 km de değiştirdim filtreyi..Bence normal şartlarda 5000 km yi geçmemeli Yorum bağlantısı Diğer sitelerde paylaş More sharing options...
Kaan Yagizer Yanıtlama zamanı: Mayıs 24, 2012 Raporla Share Yanıtlama zamanı: Mayıs 24, 2012 turbo'yu korumak adına kontağı kapatmadan önce "biraz" beklemek iyidir (hele uzun yoldan geldiyseniz) ama öyle dakikalarca beklemeye gerek yok, 30 saniye kadar rölantide mırıldansa yeter de artar bile. 2 Yorum bağlantısı Diğer sitelerde paylaş More sharing options...
Aydın Baran Yanıtlama zamanı: Mayıs 24, 2012 Raporla Share Yanıtlama zamanı: Mayıs 24, 2012 Burada bahsedilen yağ buharı yağlama sistemini izole eden conta ve bağlantı noktası gibi kısımlardan motor dışına çıkan ve motor dışındaki kısımlara yapışan madde. Turbo pervanesi ile doğrudan alakası yok. Neyse, siz içiniz nasıl rahat ediyorsa öyle kullanın... Cem abi; turbo içinde dönen pallerin bağlı olduğu mil nasıl yağlanıyor? 1 Yorum bağlantısı Diğer sitelerde paylaş More sharing options...
Kaan Yagizer Yanıtlama zamanı: Mayıs 24, 2012 Raporla Share Yanıtlama zamanı: Mayıs 24, 2012 (düzenlendi) Cem abi; turbo içinde dönen pallerin bağlı olduğu mil nasıl yağlanıyor? sistem motor yağı ile yağlanıyor, mil yatağının olduğu bölgeye karter'den çekilen yağ pompalanıyor ve geri dönüş ile soğuması için geri çekiliyor. edit:standart garret turbo resmi kullanılmıştır ... aboww bu benim turboma benzemiyor ama ... demeyin Mayıs 24, 2012 Kaan Yagizer tarafından düzenlendi Yorum bağlantısı Diğer sitelerde paylaş More sharing options...
Aydın Baran Yanıtlama zamanı: Mayıs 24, 2012 Raporla Share Yanıtlama zamanı: Mayıs 24, 2012 Bende böyle biliyorum; turbo motor yağı ile soğur; bu nedenle özellikle yüksek devirler yada uzun km. boyunca kullanılmış olan turbo motorlar; stop ederken rölentide bekletilmeli ki; hem pallerin devri düşsün hemde motor yağı turboyu soğutabilsin. Bu nedenle rölentide bekletmenin faydadan çok zararı olacağı konusuna katılamıyorum. Yorumlarımda yanılıyormuyum sizce? Kendi kullanımında; Aracı çalıştırdıktan sonra; hava sıcaksa 5 sn. kadar sonra; kış şartlarındaysak 10-15 sn. sonra hareket ediyorum (araç soğuk-sabah saatleri mesela; araç sıcaksa çalıştır yürü) Stop ederken kullanımıma göre yüksek devirler çevirdiysem yada uzun yoldan geldiysem; çeşitli oyalanma taktikleri ile kendimi oyalayıp rölentide çalışması için zaman tanıyorum bu süre 30sn ile 1dk .arasında, fazla zorlanma olmadan genelde 1.500 - 2.500 devir aralığında kullanıp geldiysem 5-10 sn. içinde kapatıyorum. birde eve yaklaştığımda devri düşük tutup bu rölenti süresini biraz kısaltıyorum. Kendime göre geliştirdiğim taktikler ve kullanım tarzım bu. Aracım 110 bin km.de ve orijinal turbosu üzerindeki. 3 Yorum bağlantısı Diğer sitelerde paylaş More sharing options...
Kaan Yagizer Yanıtlama zamanı: Mayıs 24, 2012 Raporla Share Yanıtlama zamanı: Mayıs 24, 2012 Ben son stop tan bahsediyorum.Yoldan geldiniz aracı park ettiniz durdunuz siz bekleme yapamadan motor kendini kapattı sizde aracı terkettiniz.Ne olacak turbonun içindeki yağ buharı??? Sistem "güvenli" düzeye ulaşana kadar turbo'yu yağlamayı/mili çevirmeyi sürdüren sistemler var. --> http://en.wikipedia.org/wiki/Turbo_timer bu tür şeylerin hepsi hallolur,yeter ki istensin. Bir başka ufak detay ... start-stop özelliği olan araçlarda motor yağı spect'i belirlenirken yüzeye ekstra film çekecek manyetik özellikli ürünler tercih ediliyor. Bu tür yağ hem otomatik start-stop sırasında hem de sabah ilk çalıştırmada (malum ilk çalıştırmada üst kapak neredeyse kuru oluyor) motor iç aksamını koruyor. (örnek:Fox'a konan Castrol Edge SAE5W/20) vs.vs. Merak buyurmayınız, bu ve benzeri detaylar inanılmaz (kimi zaman komik) koşullarda deneniyor. Ben arabayı gece boyunca 35 derecelik açıda tuttuktan sonra (çoook dik yokuş'u temsilen) motoru manyak gibi zorladıklarını ve sonra da "çizik var mı abeyy??" diye kontrol ettiklerini biliyorum. Yorum bağlantısı Diğer sitelerde paylaş More sharing options...
Kaan Yagizer Yanıtlama zamanı: Mayıs 24, 2012 Raporla Share Yanıtlama zamanı: Mayıs 24, 2012 Bende böyle biliyorum; turbo motor yağı ile soğur; bu nedenle özellikle yüksek devirler yada uzun km. boyunca kullanılmış olan turbo motorlar; stop ederken rölentide bekletilmeli ki; hem pallerin devri düşsün hemde motor yağı turboyu soğutabilsin. Bu nedenle rölentide bekletmenin faydadan çok zararı olacağı konusuna katılamıyorum. gözünü çıkarmamak kaydı ile (bkn.turbo'yu koruyacağım diye otopark'ta yaşlanan sürücü) rölantide azıcık beklemek +1 Yorumlarımda yanılıyormuyum sizce? gayet doğru bir yorum Kendi kullanımında; Aracı çalıştırdıktan sonra; hava sıcaksa 5 sn. kadar sonra; kış şartlarındaysak 10-15 sn. sonra hareket ediyorum (araç soğuk-sabah saatleri mesela; araç sıcaksa çalıştır yürü) ilk bir kaç yüz metre sakin gitmekte yarar var ... yağın karterden üst kapağa ulaşmasını beklemek yararlı olur. Stop ederken kullanımıma göre yüksek devirler çevirdiysem yada uzun yoldan geldiysem; çeşitli oyalanma taktikleri ile kendimi oyalayıp rölentide çalışması için zaman tanıyorum bu süre 30sn ile 1dk .arasında, fazla zorlanma olmadan genelde 1.500 - 2.500 devir aralığında kullanıp geldiysem 5-10 sn. içinde kapatıyorum. birde eve yaklaştığımda devri düşük tutup bu rölenti süresini biraz kısaltıyorum. Kendime göre geliştirdiğim taktikler ve kullanım tarzım bu. Aracım 110 bin km.de ve orijinal turbosu üzerindeki. ek yapmaya gerek yok, söylenmesi gerekeni zaten siz gayet net ifade etmişsiniz. 1 Yorum bağlantısı Diğer sitelerde paylaş More sharing options...
ferhat tezcan Yanıtlama zamanı: Mayıs 24, 2012 Yazar Raporla Share Yanıtlama zamanı: Mayıs 24, 2012 sistem motor yağı ile yağlanıyor, mil yatağının olduğu bölgeye karter'den çekilen yağ pompalanıyor ve geri dönüş ile soğuması için geri çekiliyor. edit:standart garret turbo resmi kullanılmıştır ... aboww bu benim turboma benzemiyor ama ... demeyin Peki merak ettiğim bir soru sormak isterim.Bu bekleme yapmamızın sebebi tam olarak nedir turbodaki yağın temizlenmesi mi benim bildiğim gibi yoksa başka bir şeymi? Yorum bağlantısı Diğer sitelerde paylaş More sharing options...
Önerilen Mesajlar
Hesap oluşturun veya yorum yazmak için oturum açın
Yorum yapmak için üye olmanız gerekiyor
Hesap oluştur
Hesap oluşturmak ve bize katılmak çok kolay.
Hesap OluşturGiriş yap
Zaten bir hesabınız var mı? Buradan giriş yapın.
Giriş Yap