Jump to content
2019 Temmuz ve 2023 Mart arası tüm içerik ve üyelikler silinmiştir. Lütfen yeniden kayıt yapınız ×
  • Hoş Geldiniz!

    Tüm özelliklerine erişmek için şimdi kaydolun. Kayıt yaptırdıktan sonra, konu açabilir, konuları yanıtlayabilir, kullanıcıların mesajlarını beğenebilir, özel mesaj yollayabilirsiniz.

    Kayıt olduktan sonra bu mesaj silinecektir.

  • 0

Hararet Sorunu Ve Klimanın Motor Soğutmasına Etkisi (1.6 Tdci)


Özer Öztürk

Soru

Pozantı'dan Akçatekir'e geçiyorduk. Çıkışa 2000m levhasına geldiğimizde yol çalışması ve hafta sonu olması nedeniyle trafik durdu.

 

Yolun eğimi -emin olmamakla birlikte- yüzde 8 civarı. (Tekir tepesi rampası)

 

Bu 2000m.lik yolu 40dk civarında bir sürede dur kalkla tamamladık. 

 

İlk 10dk.dan sonra genel bilgilerimize dayanarak motorun yükünü hafifletmek amacıyla klimayı kapattık. Zaten yayla ve akşam (19.30) olduğu için dışarıdaki sıcaklık 22-24C gibiydi. Ama egzost dumanı almamak için cam yerine klima açıktı onu da kapattık.

 

Bu yolun yarısından sonra bir koku gelmeye başladı ama biz dışardan geldiğini düşündük. Zaten sağlı sollu bir sürü su kaynatmış araç geçiyorduk. (Bunların arasında bir focus 3 ve bir cmax vardı ama motorlarını bilemiyorum.)

 

Benim gözüm sürekli hararet göstergesindeydi. En ufak bir yükselme görsem hemen kenara çekip eve yürüyerek gidecektik.

 

Bu dur kalklar o kadar sık da olmuyordu. 1-2 araç boyu gidip 1dk bekleme gibi. (Sadece 1.vites)

 

Neyse eve gelip (gişelere 250m) inince kokunun motordan geldiğini fark ettim. Her zamanki gibi aracı çalışır halde bırakmıştım. 

 

Motor kaputunu açtım. Çok yoğun bir plastik-balata-bakalit ne olduğuna karar veremediğim kokuyla birlikte -bence- çok yüksek bir ısı hissediliyordu. Ama bu kadar yüksek ısıya rağmen fan çalışmıyordu. El feneriyle kontrol ettiğimde fanın çalışmadığından emin oldum. 10dk süren beklemede 2 defa 30sn kadar çalıştı durdu.

 

Su genleşme tankına yoğun bir kabarcık çıkışı görülüyordu.

 

Önce servisi ardından gn.merkezi arayıp bani bu motorlardan anlayan bir ustaya bağlamalarını istedim. Bir kaç gereksiz ve fuzuli sorudan sonra ustayla görüştüm. Ki Adana servisten bir usta olduğundan olayın geçtiği yolu çok iyi biliyordu.

 

Durumu ve olayı kendisine aktardıktan sonra beni şok eden, tecrübelerimi ve genel bilgilerimi alt üst eden şeyler duydum:

 

1) Bu kadar hararet normal. 

Ben Corsa 1.3 CDTİ ve Auris 1.4 D4D araçlarla İstanbul'da hemen hemen aynı eğimde akşam trafiğinde 2-3 saat dur kalkla gittiğimde bile motordan vs bu kadar koku ve sıcaklık görmedim.

 

2) Hararet fanı çalışacak kadar yükselmemiş.

Ben hiçbir aracımda hatta defalarca su kaynatan motor bloğu çatlak Kia panelvan da bile böyle yüksek sıcaklık görmedim. Kaldı ki daha 5 gün önce Adana'dan Tekir'e gelirken 110km boyunca 100km/h sabit hızda geldikten sonra 3-4 dk bekleyip motoru kapatınca fan 3-4 dk daha çalışmaya devam ediyordu ve bu duruma anlam veremiyordum.

 

3) Klima için ayrı radyatör fanı yok. Motor radyatörü ve klima aynı fanla soğutuluyor.

Bunu benim mantığım almadı. 20 yıl önce bile klima radyatörü için ayrı fan sistemi varken niye tek fanlı bir sistem yapmışlar bilemiyorum. Bu şaşkınlığımı ustaya söyleyince bana klimayı açmamı söyledi. Klimayı açınca fan sürekli çalışmaya başladı.

 

4) Motor zorlanırsa ve hararet yapacağını düşünürsen klimayı aç

Bizim bildiğimiz rampada vs motora kompresörün yükü binmesin diye klimanın kapatılmasının daha uygun olacağıdır.

1992 Favorit ve 1995 Felicia araçlarımızda fanı sürekli çalıştıran düğmeler vardı. Soğuk yerler için üretilen bu araçların soğutma sistemi Adana sıcağına etkili olmadığından servis ekliyordu. 

2013 yılında böyle bir düğmeye ihtiyaç olacağı aklımın ucuna gelmezdi.

 

(Bu olayın video kaydı var. Bunu ve ustayla yaptığım tel görüşmesini sonra ekleyeceğim.)

Özer Öztürk tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

Önerilen Mesajlar

  • 0

Pozantı'dan Akçatekir'e geçiyorduk. Çıkışa 2000m levhasına geldiğimizde yol çalışması ve hafta sonu olması nedeniyle trafik durdu.

 

Yolun eğimi -emin olmamakla birlikte- yüzde 8 civarı. (Tekir tepesi rampası)

 

Bu 2000m.lik yolu 40dk civarında bir sürede dur kalkla tamamladık. 

 

İlk 10dk.dan sonra genel bilgilerimize dayanarak motorun yükünü hafifletmek amacıyla klimayı kapattık. Zaten yayla ve akşam (19.30) olduğu için dışarıdaki sıcaklık 22-24C gibiydi. Ama egzost dumanı almamak için cam yerine klima açıktı onu da kapattık.

 

Bu yolun yarısından sonra bir koku gelmeye başladı ama biz dışardan geldiğini düşündük. Zaten sağlı sollu bir sürü su kaynatmış araç geçiyorduk. (Bunların arasında bir focus 3 ve bir cmax vardı ama motorlarını bilemiyorum.)

 

Benim gözüm sürekli hararet göstergesindeydi. En ufak bir yükselme görsem hemen kenara çekip eve yürüyerek gidecektik.

 

Bu dur kalklar o kadar sık da olmuyordu. 1-2 araç boyu gidip 1dk bekleme gibi. (Sadece 1.vites)

 

Neyse eve gelip (gişelere 250m) inince kokunun motordan geldiğini fark ettim. Her zamanki gibi aracı çalışır halde bırakmıştım. 

 

Motor kaputunu açtım. Çok yoğun bir plastik-balata-bakalit ne olduğuna karar veremediğim kokuyla birlikte -bence- çok yüksek bir ısı hissediliyordu. Ama bu kadar yüksek ısıya rağmen fan çalışmıyordu. El feneriyle kontrol ettiğimde fanın çalışmadığından emin oldum. 10dk süren beklemede 2 defa 30sn kadar çalıştı durdu.

 

Su genleşme tankına yoğun bir kabarcık çıkışı görülüyordu.

 

Önce servisi ardından gn.merkezi arayıp bani bu motorlardan anlayan bir ustaya bağlamalarını istedim. Bir kaç gereksiz ve fuzuli sorudan sonra ustayla görüştüm. Ki Adana servisten bir usta olduğundan olayın geçtiği yolu çok iyi biliyordu.

 

Durumu ve olayı kendisine aktardıktan sonra beni şok eden, tecrübelerimi ve genel bilgilerimi alt üst eden şeyler duydum:

 

1) Bu kadar hararet normal. 

Ben Corsa 1.3 CDTİ ve Auris 1.4 D4D araçlarla İstanbul'da hemen hemen aynı eğimde akşam trafiğinde 2-3 saat dur kalkla gittiğimde bile motordan vs bu kadar koku ve sıcaklık görmedim.

 

2) Hararet fanı çalışacak kadar yükselmemiş.

Ben hiçbir aracımda hatta defalarca su kaynatan motor bloğu çatlak Kia panelvan da bile böyle yüksek sıcaklık görmedim. Kaldı ki daha 5 gün önce Adana'dan Tekir'e gelirken 110km boyunca 100km/h sabit hızda geldikten sonra 3-4 dk bekleyip motoru kapatınca fan 3-4 dk daha çalışmaya devam ediyordu ve bu duruma anlam veremiyordum.

 

3) Klima için ayrı radyatör fanı yok. Motor radyatörü ve klima aynı fanla soğutuluyor.

Bunu benim mantığım almadı. 20 yıl önce bile klima radyatörü için ayrı fan sistemi varken niye tek fanlı bir sistem yapmışlar bilemiyorum. Bu şaşkınlığımı ustaya söyleyince bana klimayı açmamı söyledi. Klimayı açınca fan sürekli çalışmaya başladı.

 

4) Motor zorlanırsa ve hararet yapacağını düşünürsen klimayı aç

Bizim bildiğimiz rampada vs motora kompresörün yükü binmesin diye klimanın kapatılmasının daha uygun olacağıdır.

1992 Favorit ve 1995 Felicia araçlarımızda fanı sürekli çalıştıran düğmeler vardı. Soğuk yerler için üretilen bu araçların soğutma sistemi Adana sıcağına etkili olmadığından servis ekliyordu. 

2013 yılında böyle bir düğmeye ihtiyaç olacağı aklımın ucuna gelmezdi.

 

(Bu olayın video kaydı var. Bunu ve ustayla yaptığım tel görüşmesini sonra ekleyeceğim.)

klimayı aç demesi tamamen yanlış olmuş çünkü motor zorlanıyorsa ve hararet yapıyorsa klima kesinlikle açılmamalı zaten focus 1 kullanma kılavuzunda araç eğer hararet yapıyorsa ve zorlanıyorsa bu gibi durumlarda klima kesinlikle çalıştırılmamalı diye bir uyarı vardı bunların focus2 ve 3 tede aynı olduğunu sanıyorum..koku ise arkadaşların dediği gibi balatadan gelmiştir çünkü focus 2 de 3te henüz denk gelmedim yokuş yukarı falan 1.viteste kalkarken aracı biraz zorlarsak eğer bu tarz kokular gelebiliyor

Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

  • 0

klimayı aç demesi tamamen yanlış olmuş
Yanlış olduğu doğru, niyet doğru ifade yanlış, motor hararet yapıyorsa kalorifer sonua jkadar açılır ki kaloriferin ısıtıcı radyatörü de devreye girsin ve soğutma hacmi artsın. Klima kompresörü devreye girerse sadece yükü arttırır, başka bir işe yaramaz. 
Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

Hesap oluşturun veya yorum yazmak için oturum açın

Yorum yapmak için üye olmanız gerekiyor

Hesap oluştur

Hesap oluşturmak ve bize katılmak çok kolay.

Hesap Oluştur

Giriş yap

Zaten bir hesabınız var mı? Buradan giriş yapın.

Giriş Yap
×
×
  • Yeni Oluştur...

Önemli Bilgi

Bu siteyi kullanarak, forum Gizlilik Politikasını kabul etmiş olursunuz.