Jump to content
2019 Temmuz ve 2023 Mart arası tüm içerik ve üyelikler silinmiştir. Lütfen yeniden kayıt yapınız ×
  • Hoş Geldiniz!

    Tüm özelliklerine erişmek için şimdi kaydolun. Kayıt yaptırdıktan sonra, konu açabilir, konuları yanıtlayabilir, kullanıcıların mesajlarını beğenebilir, özel mesaj yollayabilirsiniz.

    Kayıt olduktan sonra bu mesaj silinecektir.

Turbo nedir ? nasıl çalışır ?


ALPER

Önerilen Mesajlar

Coşkun Uçar ;

Bilmeyenler kabaca turbo........

Turbo nedir

Turbo egzost gazlarından faydalınarak silindirlerin içine daha fazla hava basılmasını sağlayan sistemdir.

Turbonun yapısı nasıldır

Turbo emiş ve basma olarak iki bölümden ibarettir, bu iki kısım bir mille birbirine bağlanır.

Turbo nasıl çalışır

Emiş kısmındaki pervane egzost'tan çıkan gazlar vasıtasıyla döner, emme kısmının ağzında bir klape vardır, bu klape çıkan gazların yeteri miktarını turboya gönderir geri kalan gazlar egzosttan dışarı verilir, egzost gazlarının pervaneyi çevirmesiyle oluşan hareket mil vasıtasıyla çarklara iletilir, dönen çarklar dışardan aldığı havayı silindirlerin içine basar, bu arada pervaneyi çeviren gazlar tekrar egzosttan dışarı atılır, silindirlerin içine verilmez....

Turbo lag nedir.

Ayağınızı pedaldan çektiğinizde turbonun içinde biriken hava çarkları sıkıştırıp aniden yavaşlamasına sebep olur, tekrar gaza bastığınızda turbo reaksiyon veremez bu olaya turbolag denir.

Dump Valve

Turbo basıncını yüksek tutarak gaz tepkisini arttırmak için düşünülmüştür, gazdan ayağınızı çektiğiniz anda turbo pervanesi dönmeye devam eder ancak türbün ler dolu oldugu için içerideki gaz sıkışır ve turbo pervanesi üzerine baskı yapar buda pervanenin yavaşlamasına ve zorlanmasına neden olur. Bu arada sıkışan hava ısınır ve içerisinde bulundurduğu oksijen yoğunluğu düşer. Gaza tekrar bastığınızda turbo basıncını maksimum seviyeye çıkarmak için turbo raksiyon veremez, amacı türbünlerdeki sıcak havayı dışarı atmak ve gerektiği zaman yerine soğuk havanın girişini sağlamaktır.

Blow off

Dump valve ile aynı işi görür ancak daha hassasdır ve havayı dışarı atarken çufff diye ses verir..

  • Beğen 4
Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

  • 1 yıl sonra...

Turbo dizel araçların kullanımında dikkat edilmesi gerekenlr ile ilgili şöyle bi yazı yazmıştım. Okumanızı tavsiye ederim.

http://www.otom.tv/turbodizel/

Bağlantı için teşekkürler....

Alıntı: "Gitmek istediğimiz yere vardığımızda motoru hemen stop etmek turbonun yağsız kalarak milinin aşınmasına sebeb olur. Bu yüzden en az 30 sn ile 60 sn arası beklemek gerekmektedir."

Bunu Start-Stop sistemine anlatmanın bir yolu var mı?

Benim kullandıklarımda dizel, benzinli fark etmeden küt diye stop ediyor hiç beklemeden :)

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

Bağlantı için teşekkürler....

Alıntı: "Gitmek istediğimiz yere vardığımızda motoru hemen stop etmek turbonun yağsız kalarak milinin aşınmasına sebeb olur. Bu yüzden en az 30 sn ile 60 sn arası beklemek gerekmektedir."

Bunu Start-Stop sistemine anlatmanın bir yolu var mı?

Benim kullandıklarımda dizel, benzinli fark etmeden küt diye stop ediyor hiç beklemeden :)

İlk çikan TDCilarda 2011lerde start-stop vardi diye hatırliyorum vay haline onlarin o zaman :)

Buarada arabami aldiğimdan beri bu yazilanlarin hepsini uyguluyorum valla benim arabami alan yaşadi :)

Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

Sevgili Eren, turbo araçların stop edilmesi bu forumda çok tartışıldı ve bilginin yenilenmesi gerek.

Bekleme süresi sadece motor uzun süre kullanılmış ve aşırı ısınmışsa söz konusu olmalıdır.

Şehir içinde düzgün trafikte yumuşak kullanılmış bir araçta park ederken geçen süre dahi turbo milinin arzulanan ısıya düşmesi için yeterlidir.

Dikkat edilmesi gereken bir diğer husus da kuvvetli gaz verip ayağını gazdan çeker çekmez kontağı kapatmamaktır.

Gereğinden fazla abartılan ve insanları bir dakika aracında esir eden ya da çabuk çıkması gerektiğinde vicdan azabı yaşatan bu konunun güncellenmesi gerekiyor artık.

Bakın kullanım kılavuzu sayfa 122 nasıl belirtmiş durumu, tartışmaya mahal veremeyecek netlikte:

durdurma.jpg

Start - Stop sistemleri motor pek çok parametreyi kontrol ediyor elbette ve bunların arasında motor ısısı da var. Bu çerçevede sistemin kullandığım araçlardaki tutumu daha önce de yazdığım gibi hemen daima küt diye stop etmesi yönünde.

Rahat olun...!

Cem Boneval tarafından düzenlendi
  • Beğen 6
Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

  • 3 hafta sonra...
peki dizel motorlardaki gibi EB motoru çalıştırdığımızdada hareket etmeden önce çalışır vaziyette bir süre beklememiz gerekirmi ?

Arabayı teslim aldığımda bayi beni iki konuda sıkı sıkıya uyardı:

1- Aman Mustafa abicim sıfır arabalarda rodaj denen bir durum var, özellikle ilk bin km boyunca kızı okşar gibi sür :kıhkıh:

2- 200km yi geçen yolculuklardan sonra en az 30 saniye bekle.

 

NOT: Arabayı en son kullandığımda 87km gittim ve durduğumda ss devreye girmedi.

Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

Arabayı teslim aldığımda bayi beni iki konuda sıkı sıkıya uyardı:

1- Aman Mustafa abicim sıfır arabalarda rodaj denen bir durum var, özellikle ilk bin km boyunca kızı okşar gibi sür :kıhkıh:

2- 200km yi geçen yolculuklardan sonra en az 30 saniye bekle.

 

NOT: Arabayı en son kullandığımda 87km gittim ve durduğumda ss devreye girmedi.

 

hocam biraz acemilik var kusura bakma ss'i açabilirmisin :)

Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

peki dizel motorlardaki gibi EB motoru çalıştırdığımızdada hareket etmeden önce çalışır vaziyette bir süre beklememiz gerekirmi ?

Hayır...

Düzenli rölanti yakalamış her motor zorlamamak kaydı ile hemen sürülebilir. 

Özellikle benzinli motorlarda rölantide bekleyerek ısıtmaya çalışmak aşınmayı arttırır.

Nedeni ise yük bindiğinde oluşan patlamaların daha fazla ısı oluşturması nedeniyle ısınma süresinin kısalmasıdır. 

Ancak ilk sürüşte 2000-2500 dd aralığında kalmakta yarar var birkaç dakika. 

 

NOT: Arabayı en son kullandığımda 87km gittim ve durduğumda ss devreye girmedi.
 

Devreye girmemesinin onlarca nedeni var, İç-dış ortam ısı farkı mesela... Ya da klima açık mı değil mi?

Şimdiye kadar uzun yol sonrası kedniliğinden stop etmemesi durumu hiç olmadı mesela bende. 

Şöyle bir senaryo zarar verici olur: Otoyolda basmış gidiyoruz D4000 dd, B5000 dd civarında, birden yakıt bittiğini fark edip ilk çıkıştan yakıt istasyonuna atıyoruz kendimizi hızla, pompaya yanaşıp ayağımızı gazdan çekip hemen stop ediyoruz. 

Cem Boneval tarafından düzenlendi
  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

  • 3 hafta sonra...
  • 3 ay sonra...

merak ettiğim birkaç husus var da aşağıda sıraladım, bilgili arkadaşlar yardımcı olursa sevinirim.

 

1- benim bildiğim kadarı ile turbo belirli bir devirden sonra devreye giriyor. bu durumda bizim 1.6 EB'de max tork 1600-5000 devir arası olduğuna göre turbo 1600 devirdemi devreye girer?

 

2- anladığım kadarı ile turbo gaza çok yüklenmedikçe devrede değil. rampada zorlayınca yada gaza fazla basınca hem anlık yakıt tüketimi bir anda yükseliyor hem de motorun sesi değişiyor. bunlar turbonun devreye girmesine işaret herhalde. bu durumda turbo sürekli çalışmayıp gerektiğinde devreye giren bir sistemdir diyebilir miyiz?

 

3- yüksek devirlerde kullandıktan sonra motoru stop edince kaputtan gelen fan sesi turboşarja ait galiba. bu durumda da bu ses kesilene kadar motoru rolantide çalıştırmak mı gerekiyor.

 

4- bu soru bu konu  ile alakalı değil ama affınıza sığınarak araya sıkıştırıyorum :) EB max torku 1600 de verebildiğine göre şehiriçi kullanımda yakıt tasarrufu yapmak adına 1600-2200 devir arası kullanmanın motora zararı olurmu? internette araştırdım, dizeller için kurum yapar vs deniyor ama benzinli araçlar ile ilgili net bir bilgiye rastlamadım.

 

şimdilik bu kadar, herkese iyi forumlar..

Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

Hesap oluşturun veya yorum yazmak için oturum açın

Yorum yapmak için üye olmanız gerekiyor

Hesap oluştur

Hesap oluşturmak ve bize katılmak çok kolay.

Hesap Oluştur

Giriş yap

Zaten bir hesabınız var mı? Buradan giriş yapın.

Giriş Yap
×
×
  • Yeni Oluştur...

Önemli Bilgi

Bu siteyi kullanarak, forum Gizlilik Politikasını kabul etmiş olursunuz.