Jump to content
2019 Temmuz ve 2023 Mart arası tüm içerik ve üyelikler silinmiştir. Lütfen yeniden kayıt yapınız ×
  • Hoş Geldiniz!

    Tüm özelliklerine erişmek için şimdi kaydolun. Kayıt yaptırdıktan sonra, konu açabilir, konuları yanıtlayabilir, kullanıcıların mesajlarını beğenebilir, özel mesaj yollayabilirsiniz.

    Kayıt olduktan sonra bu mesaj silinecektir.

Tork Nedir?


Alper Kemaloglu

Önerilen Mesajlar

Torku aracın yük taşıma,çekme gücü olarak düşünebilirsiniz örnek verirsek diyelimki yokuş çıkan içinde 3 er kişi olan iki araç var birinin torku 145 nm diğerininki 200 nm olsun torku fazla olan araç yokuşu vites küçültmeden daha az hızı azalarak tamamlarken torku düşük olan araç ise hızı azalarak ve belkide vites düşürme ihtiyacı olarak yokuşu çıkacak bundan dolayı traktör,kamyon gibi araçların torku binek araçlara göre muazzam olur.Umarım anlatabilmişimdir.

Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

Torku aracın yük taşıma,çekme gücü olarak düşünebilirsiniz örnek verirsek diyelimki yokuş çıkan içinde 3 er kişi olan iki araç var birinin torku 145 nm diğerininki 200 nm olsun torku fazla olan araç yokuşu vites küçültmeden daha az hızı azalarak tamamlarken torku düşük olan araç ise hızı azalarak ve belkide vites düşürme ihtiyacı olarak yokuşu çıkacak bundan dolayı traktör,kamyon gibi araçların torku binek araçlara göre muazzam olur.Umarım anlatabilmişimdir.

bu araçlar dizel olduğu için torkku yükksektir. peki dizellerde tork neden yüksektir.
Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

Tork = Döndürme Kuvveti 

 

Silindir çap ve stroku, ateşleme zamanlaması gibi farklılıklardan tork değerleri araçtan araca değişir.

 

Dizel neden daha tork'lu sorusu eksik bir soru benzinli bir motor da TURBO besleme alırsa o da muazzam tork çıkartabiliyor yani yakıt cinsi ile değil motor özelliği ile değişken birşey. Yani bildiğimiz t.dizel değilde dizel araç alırsanız nasıl tork'suz ve güçsüz kaldığını anlayabilirsiniz.

 

Umarım anlatabilmişimdir.

  • Beğen 3
Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

Otomobillerde tork krank milinde doğar. Şanzıman üzerinden çekiş tekerinin olduğu aksa kadar ilerler ve aksta bağlı bulunan tekerlekler ile yola doğrusal bir kuvvet olarak aktarılır. Ölçü birimi newton metre (nm) dir arkadaşlar.

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

Yazılanlara belki katkım olabilir.

Bir mile uygulanan döndürme kuvvetine tork deniliyor.

İki değişkeni var, biri uygulanan kuvvet, diğeri de kuvvetin uygulandığı kol mesafesi.

Gözünüzde canlanması için şöyle düşünelim:

İki metre çapında dev bir makara düşünelim, bunda kuvvet kol mesafesi 1 m olur ve 10 Newton kuvvet uygulanırsa bu makara yaklaşık 1 kg yükü kaldırır. Tork da 10 Nm olur.

Makara çapını yarıya düşürürsek aynı kuvvet 2 kg kaldırır ancak yol yarıya iner, ya da çapı iki misli büyütürsek aynı kuvvet 0,5 kg kaldırır ama yol iki misline çıkar.

İşte bu da şanzımanın yaptığı iş.

 

Güç ise zaman bazında torkun değerlendirilmesidir ve devirle torkun ilişkisinden bulunur:

 

(Tork x Motor devri)/5250 = Güç

 

Turboların avantajı da burada kendini gösteriyor.

 

2000 dd'da örnek hesaplama:

1.6 Ti-VCT 134*2000/5250 = 51 PS

1.6 EB  240*2000/5250 = 91 PS

1.6 TDCi 270*2000/5250 = 103 PS

 

Tabii özellikle devir yükseldikçe kayıplar artacağından bu hesap ondalık düzeyinde hassas değildir ve teorik kabul edilmelidir, ama yine de atmosferik motorla düşük devirde turbolulara yakalanmamak gerektiği gerçeğini destekler.

Cem Boneval tarafından düzenlendi
  • Beğen 3
Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

Yazılanlara belki katkım olabilir.

Bir mile uygulanan döndürme kuvvetine tork deniliyor.

İki değişkeni var, biri uygulanan kuvvet, diğeri de kuvvetin uygulandığı kol mesafesi.

Gözünüzde canlanması için şöyle düşünelim:

İki metre çapında dev bir makara düşünelim, bunda kuvvet kol mesafesi 1 m olur ve 10 Newton kuvvet uygulanırsa bu makara yaklaşık 1 kg yükü kaldırır. Tork da 10 Nm olur.

Makara çapını yarıya düşürürsek aynı kuvvet 2 kg kaldırır ancak yol yarıya iner, ya da çapı iki misli büyütürsek aynı kuvvet 0,5 kg kaldırır ama yol iki misline çıkar.

İşte bu da şanzımanın yaptığı iş.

Güç ise zaman bazında torkun değerlendirilmesidir ve devirle torkun ilişkisinden bulunur:

(Tork x Motor devri)/5250 = Güç

Turboların avantajı da burada kendini gösteriyor.

2000 dd'da örnek hesaplama:

1.6 Ti-VCT 134*2000/5250 = 51 PS

1.6 EB 240*2000/5250 = 91 PS

1.6 TDCi 270*2000/5250 = 103 PS

Tabii özellikle devir yükseldikçe kayıplar artacağından bu hesap ondalık düzeyinde hassas değildir ve teorik kabul edilmelidir, ama yine de atmosferik motorla düşük devirde turbolulara yakalanmamak gerektiği gerçeğini destekler.

Cem bey ben sadece tork*zaman diye düşünmüştüm, neden 5250 ye bölüyoruz mantığı nedir.
Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

Cem bey ben sadece tork*zaman diye düşünmüştüm, neden 5250 ye bölüyoruz mantığı nedir.

Güç hesabı ed5e6c036c8e02ff1173b4e331c8b044.png formülü ile yapılır, yani tork ile açısal hız çarpımıdır. Açısal hız yerine devir dakika kullanıldığında ilişkiyi bir sabit yardımı ile tanımlamak zorunlu olur.

Bu sabit gücün tanımında kullanılan modelden üretilir (33,000 ft·lbf/min)/(2π rad/rev) = 5250.

Sevgili James Watt sistemi İngiliz ölçü birimlerinden tanımladığı için daha detaylı anlatmak konuyu daha anlaşılır yapmaz.

Cem Boneval tarafından düzenlendi
  • Beğen 4
Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

Hesap oluşturun veya yorum yazmak için oturum açın

Yorum yapmak için üye olmanız gerekiyor

Hesap oluştur

Hesap oluşturmak ve bize katılmak çok kolay.

Hesap Oluştur

Giriş yap

Zaten bir hesabınız var mı? Buradan giriş yapın.

Giriş Yap
×
×
  • Yeni Oluştur...

Önemli Bilgi

Bu siteyi kullanarak, forum Gizlilik Politikasını kabul etmiş olursunuz.