Jump to content
2019 Temmuz ve 2023 Mart arası tüm içerik ve üyelikler silinmiştir. Lütfen yeniden kayıt yapınız ×
  • Hoş Geldiniz!

    Tüm özelliklerine erişmek için şimdi kaydolun. Kayıt yaptırdıktan sonra, konu açabilir, konuları yanıtlayabilir, kullanıcıların mesajlarını beğenebilir, özel mesaj yollayabilirsiniz.

    Kayıt olduktan sonra bu mesaj silinecektir.

  • 0

Lastik Basinci


Osman Türkol

Soru

Arkadaşlar hepinize iyi akşamlar,öncelikle konu var mı?Tam bakamadım ama araçlarımızın lastik basınçları fabrika çıkış ayarı 45 psi imiş.Neden derseniz beklediği yerde inerse araç janta oturmasın diye.Nasıl öğrendim,Cumartesi aracın lastiğine sunta vidası girmiş bugün inmeye başlayınca lastikçiye gittim.Lastikçiye dedim ki tamir yaparken janta dikkat edelim de zedelenmesin deyince - Abi sıfır mı? aldın dedi -Evet dedim. O zaman lastik havalarını kontrol edelim dedi. Havalar 45 psi çıktı ve normal 34 psi ya çektik ve lastik sesi biraz daha azaldı.Konfor daha da arttı.Bilginize... Bilmeyenler için paylaşmak istedim.Hepinize kazasız günler dilerim 

  • Beğen 2
Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

Önerilen Mesajlar

  • 0

lastik basınçlarını ayda bir kontrol edin der litaretür. siz istediğiniz sıklıkla kontrol edin. çok inik lastik zaten kendini belli eder.

ben lastiklere hava basacağım zaman bakarım kaç eksiltmiş ve ilerde havanın soğuyacağı tahmin ediliyorsa biraz fazla basarım, hava soğuyunca, lastikteki basınça ta düşecektir..mesela 31 yerine 33 basarım.. ama uzun yola çıkacaksam, 31 basarım, lastikler ısınacaktır çünkü ve basınç artacaktır zaten.

 

birde şuna açıklık getirelim, tartışıyoruz bazı arkadaşlarla. bu soruma cevap verilirse sevinirim..

malum kapı içinde araç yüklü iken basılacak psi yi gösteriyor.. diyelim önler 35, arkalar 40..

görüşler şöyle:

1- araba yüklenecekse, lastiklere bu değerler basılmalı..(önceden)

2- araba yüklü iken bu değerler basılmalı, boşken ideal değer basılır, yüklenecekse yüklenir, zaten araba ağırlaştığı için bu yüksek basınçlar oluşuyor.

("ben lastiğe hava basacağım hadi inin" dememek için, yüklü iken bu yüksek değerler basılır, diye düşünüyorum ben..yani 2. görüş bana ait)

 

hangisi doğrudur?

 

** ben aldım b&decker digital oto kompresör. 31-33 e ayarlıyorum,,havayı basıyor, şişirince duruyor :)

bıktım benzinciye gitmekten.. merakta var, elimde olsun böyle birşey dedim. uzun yolda da lazım olur diye düşündüm.. birde şişirme-tamir köpüğü..

 

sibop kapaklarıda sadece toz girişine engel olurki, daha sonra hava basılınca yerine gelen iğne tam otursun, toza maruz kalıp kılcak bir yerden hava kaçırmasın diye..

Mehmet Demir tarafından düzenlendi
  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

  • 0

hangisi doğrudur?

Önerilen değerler normal iklim değerlerinde, soğuk lastik ve boş araç için geçerlidir.

Bununla beraber

1. Kısa mesafeli (<10 km) lastikleri yormadan yapılacak yollardan basınç fazla etkilenmez

2. Şekil değişikliği olabildiği sürece kapalı ortamdaki basınç değişmez. Lastikler de aşırı şişik değilse esneme yapabildikleri sürece yüklü konumda da önerilen değerlere şişirilmeleri yeterlidir.

Fırsatını bulduğunuzda deneyin boş ve tam yüklü lastik havalarını ölçerek kıyaslamayı.

  • Beğen 3
Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

  • 0

Önerilen değerler normal iklim değerlerinde, soğuk lastik ve boş araç için geçerlidir.

Bununla beraber

1. Kısa mesafeli (<10 km) lastikleri yormadan yapılacak yollardan basınç fazla etkilenmez

2. Şekil değişikliği olabildiği sürece kapalı ortamdaki basınç değişmez. Lastikler de aşırı şişik değilse esneme yapabildikleri sürece yüklü konumda da önerilen değerlere şişirilmeleri yeterlidir.

Fırsatını bulduğunuzda deneyin boş ve tam yüklü lastik havalarını ölçerek kıyaslamayı.

 

önemli bir bilgi psikolojik olarak insana, sanki yüklüyken lastik basıncı yükselecek, gibi geliyor, ama sakin kafa ile düşününce, iş değişti, burada en önemli parametre ısı...

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

  • 0

Önerilen değerler normal iklim değerlerinde, soğuk lastik ve boş araç için geçerlidir.

Bununla beraber

1. Kısa mesafeli (<10 km) lastikleri yormadan yapılacak yollardan basınç fazla etkilenmez

2. Şekil değişikliği olabildiği sürece kapalı ortamdaki basınç değişmez. Lastikler de aşırı şişik değilse esneme yapabildikleri sürece yüklü konumda da önerilen değerlere şişirilmeleri yeterlidir.

Fırsatını bulduğunuzda deneyin boş ve tam yüklü lastik havalarını ölçerek kıyaslamayı.

deneyecektimde abi, bendeki fikir şöyle oluştu. şırıngayı çekelim 5cc, önünü parmakla kapatalım.. basınç herhalde dengede iken sıfırdır, enjekte eder gibi bastırdıkça basınç artmaz mı? bu da işte boş araç dolu araç durumuna benzetme oluşturmaz mı? diye düşünüyorum..

 

araç boşken 31-31 basılırken, aracın içi doluyken önler 35, arkalar 41 basılmasının sebebi bu olamaz mı? yani, içi doluyken

35-41 bastıktan sonra içindekiler inse basınç 31-31 olur mu, olmaz mı?  fiziği lisede bırakalı çok oldu ama, mantık yürütüyorum işte..

 

** ben hep araç boşken hava basarım.. ama durumu net öğrenmek istiyorum..

Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

  • 0

ben 4 lastige de normalden %10 fazla yani 34 psi basıyorum. onceden fabrika cıkısı 31 psi basıyordum ama memleket yolları malum, bir tekerim balon yaptı. onu degistirmeye gittigimde lastikcide abi az biraz fazla bas dedi. o zamandan beri hep 34 e ayarlarım. ayda 1 de kontrol etmeye calısırım. ozellikle hava sıcaklıgının cok degistigi zamanlarda tekrar ayarlamak faydalı oluyor.

Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

  • 0

Bugün depoyu fulledikten sonra araba sürerken direksiyonundan çok rahatsızdım ve sürerken zevk vermiyordu bundan dolayı bi lastik basınçlarına bakiyim dedim. Her lastiğin hava basıncı gereğinden düşüktü ve farklı farklıydı. 33 yaptım hepsini. Eve dönerken arabadan aldığım keyif çok farklıydı ve üst düzeydeydi :) burda bilgi olarak paylaşmak istedim :)

Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

  • 0

@Servet Özkan'e gıcıklık olsun diye yazacağım işte...

İdeal basınç diye bir şey yoktur.

Çünkü kullanım özellikleri, yol şartları ve beklentiler farklı basınçlara yönlendirebilir.

Kapı içlerinde ve kullanım kılavuzunda verilen değerler de önerilen değerlerdir.

Uyulması zorunlu değildir.

Öncelikle aşırı değerlerden kaçınmak gerekir, burada kast ettiğim belli yük şartları için fabrika önerilerinin yaklaşık %15 altı ve üstüdür. Yani önerilen 31 Psi ise 27 altına ve 36 üstüne ayarlamak belli olumsuzlukları da beraberinde getirir. 

Örneğin aşınma durumu:

wear_patterns.jpg

 

Lastik basınçları neyi etkiler:

1. Sürüş konforu

2. Direksiyon hissi

3. Yol tutuş

4. Yakıt tüketimi

5. Lastik ömrü

Önerilen değerler bunlar arasında dengeyi gözetir. 

Söz gelimi yakıt ekonomisi düşünüyorsanız, keskin direksiyon hissi hoşunuza gidiyorsa, yol tutuşta bir nebze düzelme istiyorsanız ve uzun yola çıkacaksanız (artan lastik ısısı) normal değerlerin %10 üstüne çıkabilirsiniz. Tek kaybınız bir miktar konfor olur.

Ya da aracın yol tutuş özelliklerini değiştirmek istiyorsanız, ki önermem, ön arka aks arasındaki basınçları farklı tutabilirsiniz, prensipte düşük olan önce kayar.

Lastik kullanımında performansı etkileyen ve pek bilinmeyen ya da pek sözü edilmeyen önemli bir faktör de ısıdır. Isınan lastik daha çabuk aşınır ve tutunma özellikleri bozulabilir. Yüksek viraj hızları lastiklerin yanak burulmasını dolayısı ile ısı oluşumunu arttırır. Bu durumda yüksek hava basıncı burulma direncini arttıracağından olumlu etki gösterebilir.

Sonuçta lastik havasını %10'a kadar artırırsanız yukarıda saydığım maddelerden 1 olumsuz, diğerleri olumlu etkilenir; düşürürseniz 1 olumlu, diğerleri olumsuz etkilenir.

 

benim bugune kadar bildiğim hep ne yazıyorsa onu basmaktı, demekki bundan sonra 34 basıyoruz :)

deneyecektimde abi, bendeki fikir şöyle oluştu. şırıngayı çekelim 5cc, önünü parmakla kapatalım.. basınç herhalde dengede iken sıfırdır, enjekte eder gibi bastırdıkça basınç artmaz mı? bu da işte boş araç dolu araç durumuna benzetme oluşturmaz mı? diye düşünüyorum..

 

araç boşken 31-31 basılırken, aracın içi doluyken önler 35, arkalar 41 basılmasının sebebi bu olamaz mı? yani, içi doluyken

35-41 bastıktan sonra içindekiler inse basınç 31-31 olur mu, olmaz mı?  fiziği lisede bırakalı çok oldu ama, mantık yürütüyorum işte..

 

** ben hep araç boşken hava basarım.. ama durumu net öğrenmek istiyorum..

liseden hatırladığım kadarıyla arabaya takılı olmasa bile lastiğin içindeki havanın basıncı değişmez ancak detaylarını hatırlamıyorum. fizik konu anlatımlı sitelerde formulu ve mantığı vardır heralde :) araç yüklüyken daha fazla basılmasının sebebi yüklenince eski basıncın aracı taşımaya yetmemesi. yani araç yükleneceği yada yüklendiği zaman yüklü değerlere göre basılması gerekiyor. araç boşken normal değerlerde bastım, yüklenince yüklü değerlere çıktı diye birşey yok yani.

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

Hesap oluşturun veya yorum yazmak için oturum açın

Yorum yapmak için üye olmanız gerekiyor

Hesap oluştur

Hesap oluşturmak ve bize katılmak çok kolay.

Hesap Oluştur

Giriş yap

Zaten bir hesabınız var mı? Buradan giriş yapın.

Giriş Yap
×
×
  • Yeni Oluştur...

Önemli Bilgi

Bu siteyi kullanarak, forum Gizlilik Politikasını kabul etmiş olursunuz.