Jump to content
2019 Temmuz ve 2023 Mart arası tüm içerik ve üyelikler silinmiştir. Lütfen yeniden kayıt yapınız ×
  • Hoş Geldiniz!

    Tüm özelliklerine erişmek için şimdi kaydolun. Kayıt yaptırdıktan sonra, konu açabilir, konuları yanıtlayabilir, kullanıcıların mesajlarını beğenebilir, özel mesaj yollayabilirsiniz.

    Kayıt olduktan sonra bu mesaj silinecektir.

  • 0

İridyum Buji


Hakan G.

Soru

Merhabalar.

 

Arabamı bu haftasonu 30 bin bakımına götüreceğim. Servisi aradım bujiler falan değişir dedi. Bugün okulda bir arkadaşla konuşurken ben iridyum bujiler taktırdım hem yakıt hem de performans anlamında olumlu sonuç aldım, hem de 100 bin km garantili dedi. İçinizden iridyum buji taktıran var mı?

Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

Önerilen Mesajlar

  • 1

Sen simdi oyle bir anlattin ki, bu otomobil sektorundeki en kral muhendislik ornegi, hasa Allah olmuslar, dusunmus tasinmis olabilecek en kralini takmislar, bundan iyisi zaten yok ne takarsan tak bi halta yaramaz. Bu kafaya hic girmeyelim istersen. Totosuyla gulerler adama, ahahah. 

Yazdığım metin "toto" ile gülme hissi mi yaratıyor? İlginç ... konuyu biraz daha açayım o zaman (siz de gülmeye devam edin tabi ki) bakın yukarıda ne demişim? -Optimizasyon- yani aracı bir yandan Euro6 emisyon kurallarına uygun hale getirirken, diğer yandan da onun sorunsuz - keyifli ve kabul edilebilir performans ile çalışmasını sağlamak, bu arada da yakıt tüketimini arttırmamaktan bahsediyoruz.  Yani burada ürün iyileştirme ile aynı anda birden fazla çözüm üretmekten bahsediyoruz.  (hala gülüyor muyuz? ... iyi) tabi ki birileri aracının performansını arttırmak isteyecektir, ancak -optimizasyon- denen meret öyle bir şey ki aracı tam da o çizgiye, yani emisyon kontrolünden geçecek çizgiye getirmiş ve tam da o sınırda, belki sınırın bir -tık- altında bırakmış. 

Bu ne demek?  Kafasına göre sağa sola atarlanan bir zihni sinir kafasına göre işler yapar, aracın sağına - soluna dalarsa emisyon'dan geçemez, muayene'de takılır, aracı -yasal- sınırların dışına çıkar. (neşemiz ne durumda? hala eğleniyor muyuz?) Öyle bir durumda yapılacak şey belli, ya muayenesiz şekilde dolaşılacak, ya da zihni sinir projeleri iptal edilip araç optimize edildiği seviyeye geri getirilecek ki TüV'den O.K alınsın. (O durumda ben gülmeye başlarım tabi) 

İzninizle bir de ekleme yapayım. 

Size açık çek ... aracınızı istediğiniz şekilde geliştirin. Eğer yasal sınırların içinde kalacaksanız + güvenlik veya devamlılık (durability) ile ilgili sorun olmayacaksa projenizi sizden satın alacağım, yasal anlaşma imzalayacağım ve geliştirme örneğinizi Ford Co. ile paylaşıp bulduğunuz dahiyane çözümler karşılığında bavullar dolusu dolar kazanmanızı sağlayacağım.

Ne de olsa siz bu işi üst üste üç yıldır "Yılın En İyi Motoru" ödülünü kazanan Ford mühendislik ekibinden daha iyi biliyorsunuz ... sizin gibi bir değerden faydalanmamak enayilik olur, öyle değil mi?

Not: Eserinizi sabırsızlık ile bekliyorum. 

  • Beğen 2
Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

  • 0

Tek başına iridyum buji ile hem yakıt hem performans bence çok zor. Sadece ateşlemeye yarayan bir parçanın beygir vermesi çok şüpheli bence. Haa siz agresif bir yazılım var dpf iptal edersiniz o zaman stok bujiler ekstra güce ve ısıya yetişemeyebilir de tek başına bujinin fark yaratması, hele ki yakıt olarak, bana 3 gram mantıklı gelmiyor malesef.

 

Tabi gidip o kadar para verirsem(bilmiyorum orjinal buji ile arasındaki fiyat farkını malesef, 1.2 katından fazla olduğunu öngörüyorum) hem yakıt hem performans hatta ayrodinamiğe bile faydalı geldiğine kendimi inandırmam, yeterince araştırmadan gazla ve söylentilerle aldığımı ve parayı çöpe attığımı kabullenmemden daha kolay olabilir.Tamamen kendi fikrimdir kimseye laf etme gibi bir amacım yok, herkesin fikirlerine saygılıyım da empati yapmaya çalıştım :)

  • Beğen 2
Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

  • 0
Tabi gidip o kadar para verirsem(bilmiyorum orjinal buji ile arasındaki fiyat farkını malesef, 1.2 katından fazla olduğunu öngörüyorum) hem yakıt hem performans hatta ayrodinamiğe bile faydalı geldiğine kendimi inandırmam, yeterince araştırmadan gazla ve söylentilerle aldığımı ve parayı çöpe attığımı kabullenmemden daha kolay olabilir.Tamamen kendi fikrimdir kimseye laf etme gibi bir amacım yok, herkesin fikirlerine saygılıyım da empati yapmaya çalıştım

 

Şöyle bi anımı anlatayım..

Eşimin dayısı telkinlerimizi dinlemeyip hem vergiden hem yakıttan zararlı Mercedes C220 aldı.. Tabi yakıt can yakınca, bu sefer şu TV'lerde satılan yakıt hortumuna takılan mıknatıslı yakıt tasarruf cihazlarından 2 tane aldı ve montajını kendisi yapıp kullanmaya başladı.. bir süre sonra durumu sorduk. "Yeğenim epey tasarruf yapıyor, baya farketti" dedi. İyi madem dedik, memnunsan ne güzel.

Aradan zaman geçti, bir ziyaretimizde tekrar sorduk. Gülerek bize şunu anlattı. Servise gitmiş birşey için. Servisteki eleman o cihazları görünce "Abi kim taktı bunu" demiş. Dayı da "ben" diyince, "Abi klima hortumuna takmışsınız" demiş servis elemanı... :zha:

 

O yüzden Mertcan'ın dediğine katılmamak elde değil.

 

Not: Gerçi daha sonrasında olması gereken yere takılınca o cihazlar, gerçekten de tasarruf ettiğini iddia ediyordu ama bilemiyorum  ^_^

  • Beğen 11
Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

  • 0

dpf iptal edersiniz o zaman stok bujiler ekstra güce ve ısıya yetişemeyebilir

 

Benzinlide dpf iptali yapabilen kul var mıdır ki ?  :D

 

Şaka bir yana buji sadece ateşleme yapıyor kabul fakat sıkıştırılmış hava yakıt karışımını homojen yanma için iyi bir buji olması şart. Çakma gerilimi yüksek olmalı. En önemlisi zamanında çakabilmeli. Milisaniye geç çakması verim kaybıdır.

 

 İridyum bujiler iyidir. Tabi tanesine 30 tl vermek pek mantıklı değil.

Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

  • 0

Konuya biraz açıklık getirelim:

 

Bujinin tam zamanında güçlü bir kıvılcım oluşturması gerekir.

Bu nedenle hem kısa tepki süresi olması hem de güçlü akım üretmesi gerekir.

Ve hepsinin ötesinde hem soğukta hem de aşırı sıcakta bu işlevini aksatmadan sürdürmesi ve bunu makul bakım aralığına izin verecek kadar uzun sürede yapması gerekli.

Bujiler genelde 15.000-20.000 V civarında akım altında katod ve anod olarak işlev yapan iki uç arasındaki havayı iyonize ederek kıvılcım aktarımını sağlarlar.

Burada önemli olan katod, yani ortadaki iğnemsi çıkıntıdır ve ne kadar sivri olursa oluşan kıvılcım o kadar güçlü olur.

Beri taraftan sivri yaptığınız malzemenin oluşan yüksek ısılara uzun süre dayanması söz konusu olamaz.

Bu nedenle 70'lere kadar katod olarak nikel-alüminyum kullanılırken, motorların güçlenmesi ve "ısınması" ile ısıya daha dayanıklı bakır alaşımları kullanılmaya başlandı.

Ancak özellikle güçlü turbo motorlarda bu da yetmedi ve platin gibi değerli bir metal önünde sonunda yerini buldu. Yani bazı bujilerin pahalı olması boşuna değil.

Hal böyle iken özellikle uç şartlarda çalışan, mesela aşırı modifiyeli motorlar, yarışlarda ve kutup soğuklarında kullanılan araçlarda ateşleme istikrarı ve dayanıklılığı için arayışlar sürmeye devam etti ve aşırı sert metaller olan iridyum ve rodyumun işlenmesi başarılınca iridyum katodlu bujiler üretilmeye başlandı. NGK bu konuda başı çekti ve en çok da reklamı yapan üretici oldu. Bosch ve Denso da diğer aklıma gelen üreticiler.

İridiyum platine göre çok daha sert bir metal ve erime noktası 1200 derece daha yüksek. Bu özellikleri performans bujilerinde tercih edilmesine neden oldu.

Buraya kadar yazdıklarımdan iyi bir şey olduğunu anlamış ve hemen her iyi şey gibi fiyatının yüksek olacağını tahmin etmişsinizdir.

 

Bütün bu yazılanlara rağmen sıradan araçlara sahip biz sıradan faniler için bu bujiler gerekli değil, Mertcan'a tümüyle katılıyorum.  

Lüzumsuz bir harcama kalemi olur sadece.

Ha, EB motor alıp üzerin bir de çipli mipli sıkı bir modifiye düşünürseniz kablo ve buj değişimi de anlamlı gelebilir, ama bunun dışında boş verin.

Serviste düz buji takıp iridyum taktık deseler "aracım çok iyi gitmeye başladı" deriz olasılıkla çoğumuz, budur yani fark!

Cem Boneval tarafından düzenlendi
  • Beğen 2
Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

  • 0

Uzun ömürlü olması dışında ciddi bir fark yaşatacağını pek sanmıyorum. Sabit veriler olmadan konuşmak çok afaki kalır sanki.

Şayet her satıcı benim malım iyi diyor. Teoride hepsi çok kral ürünler fakat pratikte nedir ne değildir pek emin olamıyor insan.

 

Biraz okudum internetten birçok çeşit buji var. Ultrasonikten tut Platinine, yok efendim iridyumdan tut 4 tırnaklısına kadar.

Kimisi bende bir işe yaramadı diyor, bir başkası kötü etkiledi, kisimi çok rahatladı araba diyor.

Okuduğum bilgiler arasında doğru gerilim olmazsa eğer bir işe yaramayacağı, ömrünün daha azalacağı ve performansa olumsuz etkileyeceğinden falan bahsedenler var.

Neye göre neyi taktığınında bir önemi olabilir tabi.

 

Bukadar para vermek yerine orjinal ürünü alıp takmak mantıklı olan gibi görünüyor.

 

Bir bujiden ne beklenir: motoru düzgün ateşlesin. Bunu düzgün yapamıyorsa değiştirirsin olur biter. Olmayan bir kaynağı kullanarak size daha fazlasını katamayacaktır. En fazla daha uzun ömürlü olacaktır.

Tabi bunlar benim okuduğum bildiğim kadarıyla yorumlarım. Hiçbir teknik veriye dayanmıyor.


Ben bunları yazarken bir fasikül yazmış bile Cem abi :)

Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

  • 0

Ömür konusunda da her ne kadar seert metal falan da olsa kurşunlu benzinin kirletici etkileri ile bir süre sonra verim kaybı yaşanıyor, buji ömrünü arttırır ama bu çok çok 30'dan 50-60.000 km'ye çıkar diyelim. 

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

  • 0

Ömür konusunda da her ne kadar seert metal falan da olsa kurşunlu benzinin kirletici etkileri ile bir süre sonra verim kaybı yaşanıyor, buji ömrünü arttırır ama bu çok çok 30'dan 50-60.000 km'ye çıkar diyelim. 

Bizim EBlere takmayalım diyorsun yani abi.

Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

  • 0

Bizim EBlere takmayalım diyorsun yani abi.

EB bujileri zaten farklı ve pahalı, takmanın zararı olmaz, faydası ise çok marjinal olur. 

Fiyatını karşılaştırmak lazım.

Bir de LPG'li motor için daha sıcak çalıştığı için düşünülebilir, tabii gene faydası tartışmalı.

Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

  • 0

EB bujileri zaten farklı ve pahalı, takmanın zararı olmaz, faydası ise çok marjinal olur. 

Fiyatını karşılaştırmak lazım.

Bir de LPG'li motor için daha sıcak çalıştığı için düşünülebilir, tabii gene faydası tartışmalı.

http://www.ebay.co.uk/itm/4x-DENSO-ITV16-IRIDIUM-SPARK-PLUGS-FORD-FOCUS-III-Saloon-1-6-EcoBoost-04-11-/171182829868?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item27db4ab12c

Şöyle birşey var.

Orjinalide 70-100TL arası fiyatlarda. Çok ciddi bir fark yok.

Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

  • 0

Hesap oluşturun veya yorum yazmak için oturum açın

Yorum yapmak için üye olmanız gerekiyor

Hesap oluştur

Hesap oluşturmak ve bize katılmak çok kolay.

Hesap Oluştur

Giriş yap

Zaten bir hesabınız var mı? Buradan giriş yapın.

Giriş Yap
×
×
  • Yeni Oluştur...

Önemli Bilgi

Bu siteyi kullanarak, forum Gizlilik Politikasını kabul etmiş olursunuz.