Jump to content
2019 Temmuz ve 2023 Mart arası tüm içerik ve üyelikler silinmiştir. Lütfen yeniden kayıt yapınız ×
  • Hoş Geldiniz!

    Tüm özelliklerine erişmek için şimdi kaydolun. Kayıt yaptırdıktan sonra, konu açabilir, konuları yanıtlayabilir, kullanıcıların mesajlarını beğenebilir, özel mesaj yollayabilirsiniz.

    Kayıt olduktan sonra bu mesaj silinecektir.

Lpgli Araçların Servise Alınmaması


Önerilen Mesajlar

 

 

Başka bir başlıktan taşınarak oluşturulduğu için ilk mesaj bu şekilde oldu.

 

 

fakat yetkili servisler aracı bakım için kabul etmiyorlar

 

...doğru.

 

LPG = Garanti Dışı

 

...LPG'ye müdahale etmek için ayrıca sigorta yaptırmak, serviste çalışan herkesten (istisnasız) feragatname almak, o aracın bakım göreceği bölüme gaz ölçer ve ek havalandırma yapmak lazım. En azından yasal prosedür bu şekilde... daha fazlası da var, mesela LG'li aracı yol seviyesinin altındaki noktalarda bakıma alamazsınız vs.vs.

 

Sonuçta Yetkili Satıcı teşkilatı LPG'li araç konusunda pass geçme hakkını kullanır. Sonuçta araca yapılan müdahale (LPG) ithalatçı/imalatçı ve satıcının her türlü yasal sorumluluğunu (ürün ile ilgili) sona erdirmiştir. Yani o araç ile ilgili olarak 6502 sayılı tüketicinin korunması hakkındaki kanun artık geçerli değildir. 

 

Yani araç LPG'li olduğu için yetkili servisin o araca hizmet vermeyi reddetme hakkı var. 

Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

Yani araç LPG'li olduğu için yetkili servisin o araca hizmet vermeyi reddetme hakkı var. 

Neden? Yani atıyorum direksiyon kutusuyla LPGnin ne alakası var? 

 

Bu arada Anadolu yakasında yada İstanbulda LPGli araca bakan yetkili Ford servisi yok mu yani?

Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

Kapalı alanda o araba LPG'den dolayı patladı diyelim :)

LPG'li araca bakım yapmak için şartlar varmış; yasal yani.

Onu anladımda bunun araçla ilgili tüm sorumluğu kaldırmasını anlamadım. Şartları yerine getirmek onlarının sorunu, benim araçla ilgili hizmet alma hakkımın devam etmesi lazım.

Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

Onu anladımda bunun araçla ilgili tüm sorumluğu kaldırmasını anlamadım. Şartları yerine getirmek onlarının sorunu, benim araçla ilgili hizmet alma hakkımın devam etmesi lazım.

Abi'miz daha iyi izah eder, bekleyelim de konu sahibi arkadaş özel servis rica etmiş o da kaynamasın bilenler yazar umarım bu tartışmaya bağımlı kalmadan :)

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

Onu anladımda bunun araçla ilgili tüm sorumluğu kaldırmasını anlamadım. Şartları yerine getirmek onlarının sorunu, benim araçla ilgili hizmet alma hakkımın devam etmesi lazım.

 

Arabayı servise sokamıyorum ki (yasal prosedür gereği) nasıl hizmet vereceğim?

... Sanayi bakanlığı + İş güvenliği yasaları gereği olmazsa olmaz diye tarif edilmiş koşullar, yönetmelikler var.

 

Örnek vermek gerekirse ... yönetmelik LPG'li aracın yol seviyesinin altındaki bir noktada (mantığını sordum...araç alev alırsa dışarıya itmek ve itfaiyenin araca ulaşması için derler) servis hizmeti alması YASAK.  Eee? Benim servis (mekanik) -7metre kodunda , nasıl hizmet vereceğim?

 

Direksiyon kutusundan geçtim, silecek suyuna bile bakamam ki.

 

...yasal koşulları sağlayabilecek (mimari gereği) sadece bir kaç servis var (İstanbul'da) onların da bir kısmı zaten LPG'li araç için belge almak istemedi , hoş alan kimse oldu mu? Varsa ben bilmiyorum.

 

Konu ile ilgili rekabet kurulu - iş yasası uzmanı hukuçular - iş güvenliği uzmanları ve tüketici masalarından görüş alındı.  Ortak geri bildirim şu şekilde "son kullanıcının araçta yaptığı değişiklikler aracın servis alanına girmesini yasalar gereği engelliyorsa ithalatçı ve üreticinin bu araç ile ilgili bakım verme, garanti uygulama zorunluluğu hayatın doğal akışı gereği ortadan kalkar." 

 

...yarın Ford LPG ve/veya NPG'li aracı kendi ithal eder ve/veya Honda örneğinde olduğu gibi işbirliği anlaşması yapar ise o zaman sanayi bakanlığı en az 12 noktada ve her coğrafi bölgede servis gerekliliği kuralını önümüze koyar.

 

Yani o durumda bile söz konusu araç atıyorum Otokoç Ataşehir'e gidemez (servis yer altında) ya da bana gelemez (aynı nedenden ötürü) ama belge aldıysa Otokoç Taşdelen'e gidebilir (servis yer hizasında)

 

Sonuç = Aracınıza LPG taktırdıysanız yetkili servis size hizmet vermeyebilir. 

Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

Konu ile ilgili rekabet kurulu - iş yasası uzmanı hukuçular - iş güvenliği uzmanları ve tüketici masalarından görüş alındı.  Ortak geri bildirim şu şekilde "son kullanıcının araçta yaptığı değişiklikler aracın servis alanına girmesini yasalar gereği engelliyorsa ithalatçı ve üreticinin bu araç ile ilgili bakım verme, garanti uygulama zorunluluğu hayatın doğal akışı gereği ortadan kalkar."   

 

 

Son olarak yazayım, daha fazla uzatmıcam ama burası saçma işte, yani ona göre servis alanı yapmak ithalatçının/üreticinin sorumluluğunda olması lazım, tıpkı kendileri ithal ettiklerinde yada uyguladıklarında olduğu gibi.

Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

Son olarak yazayım, daha fazla uzatmıcam ama burası saçma işte, yani ona göre servis alanı yapmak ithalatçının/üreticinin sorumluluğunda olması lazım, tıpkı kendileri ithal ettiklerinde yada uyguladıklarında olduğu gibi.

 

Ozan üstadım.

 

Öncelikle ruhsat sorunu var, Sanayi Bakanlığı LPG ile ilgili ruhsat yetkisini MMO'ya devretti. (konuyu araştırdığım için biraz detay vereyim.)  MMO'ya gidip "ben LPG'li araca hizmet vermek istiyorum" dediğinizde sizden önce çalışma ruhsatı (belediye) proje (yerel-genel belediye onaylı) yerleşim planı (mmo onaylı) ve yangın projesini istiyorlar. Bunun dışında topraklama - elektrik - aydınlatma ve havalandırma projelerini de götürmeniz gerekiyor.

 

Burada olmazsa olmaz, yani ilk kural -servis alanının yol hizasında olması- aracı yüksekte (rampa ile çıkılan üst kat) veya yol seviyesi altında onaracağım dediğinde dosyanı doğrudan iade ediyorlar. Hadi onlar etmedi diyelim, yangın olayında takılıyorsun, çünkü belediye kesinlikle izin vermiyor bu duruma.

Yani öncelikle servis yol seviyesinde olacak... iyi de bu büyük şehirlerde mümkün değil ki.  Arsa ve inşaat bedelleri gereği neredeyse herkesin servisi yer altında... yer/yol seviyesindeki servisler ya şehir dışında ya da görece daha ufak şehirlerde.

 

Daha ilk adımda mimari gereklilikte takılıyoruz.  LPG sertifikalı makina mühendisi bulundurma, LPG eğitiminden geçmiş MMO sertifikalı teknisyen falan ayarlanır, hatta emiş üniteli LPG yedekleme tankı (LPG'li araç servise girdiğinde yakıtının boşaltılması ve deponun havalandırılması gerekiyor) , alınacak ek sigorta, ek havalandırma vs.'de çözülür. Ama -yeraltı yasak- dendiğinde ... cuFFFFF .... orada kalıyoruz işte.

 

Bu konu ile ilgili tüketici hakem heyetlerine, tüketici mahkemelerine vs. gidildi. Sonuç hep aynı ... Sanayi bakanlığı ve MMO'nun ve de Çalışma Bakanlığının kararları gereği her başvuru -red- ile sonuçlandı. En son olarak daha önce yazdığım gibi görüş istendi ve alındı (o görüşü paylaşmıştım) 

 

Yoksa bizi deli'mi öptü?  :)  Neden kapımıza gelen müşteriyi kaçıralım? Fatura kesmekten imtina edelim?  ...araca bakım yapma, hizmet verme yetkimiz yok ki. Yetkiden geçtim, kanun ve yönetmelik bunu net şekilde yasaklıyor.

 

..denebilir ki sanayi'de vs. nasıl yapıyorlar peki? Ona yorum yapamam (haddim değil) belki izin/belge almıştır, belki kaçak çalışıyordur, belki riskleri göze alıyordur ... yani bilemem. Ama bildiğim bizim (yetkili servislerin, özellikle büyük şehirlerde ki servislerin yetki belgeleri yok, alınamıyor da ...) LPG'li araca hizmet verme şansımız yok, garanti vs. işlerine de bu yasak gereği giremiyoruz. 

 

Neden bana garanti vermiyorlar? ...bu benim yasal hakkım diyerek mahkemeye gidilebilir. Ama yukarıda da belirttiğim gibi çıkan karar tüketici aleyhinde olacaktır. 

Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

Ozan üstadım.

 

Öncelikle ruhsat sorunu var, Sanayi Bakanlığı LPG ile ilgili ruhsat yetkisini MMO'ya devretti. (konuyu araştırdığım için biraz detay vereyim.)  MMO'ya gidip "ben LPG'li araca hizmet vermek istiyorum" dediğinizde sizden önce çalışma ruhsatı (belediye) proje (yerel-genel belediye onaylı) yerleşim planı (mmo onaylı) ve yangın projesini istiyorlar. Bunun dışında topraklama - elektrik - aydınlatma ve havalandırma projelerini de götürmeniz gerekiyor.

 

Burada olmazsa olmaz, yani ilk kural -servis alanının yol hizasında olması- aracı yüksekte (rampa ile çıkılan üst kat) veya yol seviyesi altında onaracağım dediğinde dosyanı doğrudan iade ediyorlar. Hadi onlar etmedi diyelim, yangın olayında takılıyorsun, çünkü belediye kesinlikle izin vermiyor bu duruma.

Yani öncelikle servis yol seviyesinde olacak... iyi de bu büyük şehirlerde mümkün değil ki.  Arsa ve inşaat bedelleri gereği neredeyse herkesin servisi yer altında... yer/yol seviyesindeki servisler ya şehir dışında ya da görece daha ufak şehirlerde.

 

Daha ilk adımda mimari gereklilikte takılıyoruz.  LPG sertifikalı makina mühendisi bulundurma, LPG eğitiminden geçmiş MMO sertifikalı teknisyen falan ayarlanır, hatta emiş üniteli LPG yedekleme tankı (LPG'li araç servise girdiğinde yakıtının boşaltılması ve deponun havalandırılması gerekiyor) , alınacak ek sigorta, ek havalandırma vs.'de çözülür. Ama -yeraltı yasak- dendiğinde ... cuFFFFF .... orada kalıyoruz işte.

 

Bu konu ile ilgili tüketici hakem heyetlerine, tüketici mahkemelerine vs. gidildi. Sonuç hep aynı ... Sanayi bakanlığı ve MMO'nun ve de Çalışma Bakanlığının kararları gereği her başvuru -red- ile sonuçlandı. En son olarak daha önce yazdığım gibi görüş istendi ve alındı (o görüşü paylaşmıştım) 

 

Yoksa bizi deli'mi öptü?   :)  Neden kapımıza gelen müşteriyi kaçıralım? Fatura kesmekten imtina edelim?  ...araca bakım yapma, hizmet verme yetkimiz yok ki. Yetkiden geçtim, kanun ve yönetmelik bunu net şekilde yasaklıyor.

 

..denebilir ki sanayi'de vs. nasıl yapıyorlar peki? Ona yorum yapamam (haddim değil) belki izin/belge almıştır, belki kaçak çalışıyordur, belki riskleri göze alıyordur ... yani bilemem. Ama bildiğim bizim (yetkili servislerin, özellikle büyük şehirlerde ki servislerin yetki belgeleri yok, alınamıyor da ...) LPG'li araca hizmet verme şansımız yok, garanti vs. işlerine de bu yasak gereği giremiyoruz. 

 

Neden bana garanti vermiyorlar? ...bu benim yasal hakkım diyerek mahkemeye gidilebilir. Ama yukarıda da belirttiğim gibi çıkan karar tüketici aleyhinde olacaktır. 

Abi anlıyorum ama ben daha genel konuşuyorum, yani tamam sizin servise giremiyor olabilir, yani bunun yasa ve yönetmelikle yasaklanmış olmasını anlıyorum buna itirazım yok. Benim dediğim, o zaman gerekli şartları sağlayan gerektiği kadar servis açılmasını şart koşması lazım. X markasının senin arabanın girebileceği servisi yok, hizmet alamazsın denmesi resmen hakların kısıtlanması bence.

 

LPG montajı bile yapan servisler var Ankarada ve İzmirde, gerekli yasal prosedürleri yerine getirmişlermidir bilmiyorum ama var yani :)

Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

Benim dediğim, o zaman gerekli şartları sağlayan gerektiği kadar servis açılmasını şart koşması lazım. X markasının senin arabanın girebileceği servisi yok, hizmet alamazsın denmesi resmen hakların kısıtlanması bence.

 

Orada şöyle bir durum var.

 

Ford LPG'li aracı getiriyor mu? Bu araç ile ilgili Homologasyon yapmış mı? ...Hayır.   Yani yasal ve hatta etik açıdan servislerini LPG'li araca göre yeniden dizayn etmesi gerekmiyor.  Diyelim ki yarın karar değiştirdi, LPG'li araç satıcak ... o zaman yasal gereklilik ne ise ikmal eder.  Kim LPG şartnamelerini karşılıyor ise ya da o yatırımı yapmak istiyor ise ona yetki verir. Satış yaptırır, yetkisi olmayan ya da alamayacak durumda ki servis de LPG işine girişmez.

 

Sonuçta on milyonlarca TL'lik bir yatırımdan bahsediyoruz burada, kolay da bir karar değil. İyice hesap/kitap yapmak lazım. 

 

...kişisel görüşüm Ford - Otosan'ın yönetmelikler değişmediği sürece bu işe en azından yakın vadede girişmeyeceği yönünde. 

 

Hakların Kısıtlanması konusuna gelince ... Kanun Koyucu / Uygulayıcı aynı fikirde değil.  Onlar otomotiv sektörünün genel olarak takındığı LPG'li araca hizmet veremiyorum/vermiyorum duruşunun yasalara karşı olmadığı görüşünü defalarca beyan etti.  Son kullanıcı farklı düşünebilir tabi, ama istisnalar hariç durum (en azından yönetmelik ve kanunlar değişmediği sürece) böyle devam edecek gibi de gözüküyor. 

 

edit:

 

Ek yapayım. (aklıma bir örnek geldi de...)

 

Diyelim ki Focus'um çok yakıyor diye tasarrufa gitmeye karar verdim. Çözüm aradım ve buldum...

 

At.jpg

 

Focusumu doğrudan -horse power- manyağı yaptım  :)

 

...sonra da dedim ki "ey yetkili servis, bana hizmet ver" ...büyük ihtimal ile kapıdan kovalanırım, o ayrı  :)   ama en azından kanun önünde araca fabrika çıkışından farklı yakıt besleme sistemi ile çalıştırmak aynı kalibrede. Ha at ile çekmişsin, ha LPG koymuşsun ya da nükleer enerji adaptasyonu yapmışsın ... fark etmiyor.

 

Not: bu arada Ford olarak bir zamanlar gerçekten nükleer enerji ile çalışan kamyon / otobüs / araba yapmayı denemiştik ... biliyorsunuz değil mi?

Kaan Yagizer tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

Orada şöyle bir durum var.

Ford LPG'li aracı getiriyor mu? Bu araç ile ilgili Homologasyon yapmış mı? ...Hayır. Yani yasal ve hatta etik açıdan servislerini LPG'li araca göre yeniden dizayn etmesi gerekmiyor. Diyelim ki yarın karar değiştirdi, LPG'li araç satıcak ... o zaman yasal gereklilik ne ise ikmal eder. Kim LPG şartnamelerini karşılıyor ise ya da o yatırımı yapmak istiyor ise ona yetki verir. Satış yaptırır, yetkisi olmayan ya da alamayacak durumda ki servis de LPG işine girişmez.

Sonuçta on milyonlarca TL'lik bir yatırımdan bahsediyoruz burada, kolay da bir karar değil. İyice hesap/kitap yapmak lazım.

...kişisel görüşüm Ford - Otosan'ın yönetmelikler değişmediği sürece bu işe en azından yakın vadede girişmeyeceği yönünde.

Hakların Kısıtlanması konusuna gelince ... Kanun Koyucu / Uygulayıcı aynı fikirde değil. Onlar otomotiv sektörünün genel olarak takındığı LPG'li araca hizmet veremiyorum/vermiyorum duruşunun yasalara karşı olmadığı görüşünü defalarca beyan etti. Son kullanıcı farklı düşünebilir tabi, ama istisnalar hariç durum (en azından yönetmelik ve kanunlar değişmediği sürece) böyle devam edecek gibi de gözüküyor.

edit:

Ek yapayım. (aklıma bir örnek geldi de...)

Diyelim ki Focus'um çok yakıyor diye tasarrufa gitmeye karar verdim. Çözüm aradım ve buldum...

At.jpg

Focusumu doğrudan -horse power- manyağı yaptım :)

...sonra da dedim ki "ey yetkili servis, bana hizmet ver" ...büyük ihtimal ile kapıdan kovalanırım, o ayrı :) ama en azından kanun önünde araca fabrika çıkışından farklı yakıt besleme sistemi ile çalıştırmak aynı kalibrede. Ha at ile çekmişsin, ha LPG koymuşsun ya da nükleer enerji adaptasyonu yapmışsın ... fark etmiyor.

Not: bu arada Ford olarak bir zamanlar gerçekten nükleer enerji ile çalışan kamyon / otobüs / araba yapmayı denemiştik ... biliyorsunuz değil mi?

Abi mantığı anlıyorum ama bu değişiklikten etkilenmeyen kısımlar için kısıtlama olmuş oluyor bence. Direksiyon kutusu örneğini bu yüzden verdim. Yani atıyorum arka tamponu değiştirmişsin, ben bu araca bakmıyorum demekten bi farkı yok bence.

Resimdeki aracın servise girmesi kanunen yasak değildir sanırım, bu durumda bu aracın aynası garanti dışımı yani.

Yasaların bu duruma izin veriyor oluşu bence para çokomel, çıkar ilişkisi vs durumlarından, Buda benim görüşüm tabii.

Not: ilk fırsatta başlığı ayıracağım.

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

Benim anlamadığım bu LPG'nin patlama riski tüp boşaltılınca bitmiyor mu?

Gerçi bitse de çıkan herhangi bir sorunu bulamadıklarında LPG'yi bahane etme ihtimalleri yüksek bence. Tabiki de haklılar, bence kısmen, sonuçta LPG üzerine eğitim almıyor ustalar

Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

Benim anlamadığım bu LPG'nin patlama riski tüp boşaltılınca bitmiyor mu?

 

Zaten LPG'li araca servis vermenin şartlarından biri de bu.  Araç servise girince LPG tankını boşalt, tankı havalandır ... ne yapacaksan ondan sonra yap diyorlar (yönetmelik) sadece yangın olarak düşünmeyin. LPG'nin başka zararlı etkileri de var. Mesela -soğuk yanığı- (temas halinde) ya da zehirlenme (solunması durumunda) ...ama bu aşamaya gelmek için ilk şart (MMO'nun ilk kuralı) Servis noktası Yol Seviyesinde Olmalı (daha havalandırma, elektrikli ekipmanın izolasyonu vs. noktasına varmadık bile..)

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

Hesap oluşturun veya yorum yazmak için oturum açın

Yorum yapmak için üye olmanız gerekiyor

Hesap oluştur

Hesap oluşturmak ve bize katılmak çok kolay.

Hesap Oluştur

Giriş yap

Zaten bir hesabınız var mı? Buradan giriş yapın.

Giriş Yap
×
×
  • Yeni Oluştur...

Önemli Bilgi

Bu siteyi kullanarak, forum Gizlilik Politikasını kabul etmiş olursunuz.