Jump to content
2019 Temmuz ve 2023 Mart arası tüm içerik ve üyelikler silinmiştir. Lütfen yeniden kayıt yapınız ×
  • Hoş Geldiniz!

    Tüm özelliklerine erişmek için şimdi kaydolun. Kayıt yaptırdıktan sonra, konu açabilir, konuları yanıtlayabilir, kullanıcıların mesajlarını beğenebilir, özel mesaj yollayabilirsiniz.

    Kayıt olduktan sonra bu mesaj silinecektir.

  • 0

Mk3 115Bg Dizel, 6. Vitesteki Hızın Uzun Yol Kullanımına Uygunluğu


Ersin Durmuş

Soru

İlk başlığımda satın alma sürecini paylaştığım Mazda 3 söz konusu aslında, ancak aynı motor-şanzıman olması sebebiyle mk3 Focus da aynıdır diyerekten bu şekilde açtım.

 

2000 devirdeki hızım 107 km civarıydı kadrandan gördüğüm kadarıyla (kadranın fazla gösterme oranını bilmiyorum) Belki ufaktan fark vardır diye şuradan da kontrol ettim, aynı devirler için aynı hız değerleri söz konusu:

 

 

Dizelde 6 ileri takıntım vardır, 5 ileri ile uzun yol gürültü ve yakıt tüketimi olarak rahatsız edici oluyor, hele bir de motorun performansı uygunsa. Sürekli Ankara-Karaman (daha doğrusu Mersin-Mut) gider gelirim. Son gidişim 2014 Passat manuel dizel ile oldu, son dönüşüm de Mazda ile.

 

Passat'ın motoru fabrika verilerine göre bir tık daha çelimsiz (105bg 250Nm diye hatırlıyorum). Ağırlık fazlalığı da işin içine girince performansı hissedilir derecede daha kötü ancak 6. viteste 2000 devir civarı -yanlış hatırlamıyorsam- 120kmh ile yürüyordu. Söz konusu performans düşüklüğü sebebiyle de 6. viteste ataklık kalmamıştı ancak uzun yol kullanımı için bu durum sorun değil hatta rahatlıktı. 

 

Mazda/Focus için de motorumuz 115 bg 270 Nm, 6. viteste 2000 devir hızı 108km. Motor performans artısı, ağırlık avantajı derken 6. vites ivmelenmesi gayet tatminkar. Ancak beni rahatsız eden durum şu, bahsettiğim düz yollarda 120-140 km bandında ilerleyenlerdenseniz devir halen yüksek kalıyor, otobanda yapıştıranlardansanız araç 190-200 km bandına kadar güzel ivmeyle çıkıp kalıyor (bir kez sıkıştırdım, eğim vs yok gibiydi). Yakıt tüketimi de aynı şekilde olumsuz etkileniyor bu durumdan. 

 

Aslında değerler arası %10'luk fark çok takılacak gibi değil ama bir diğer durum da şu, VW'de maksimum gücü 4400 devirde üretirken PSA motorumuz 3600 devirde üretiyor gücünü. Maksimum güç devri üstüne çıkılınca performansın ölmesi durumu da buna bağlı olarak PSA motorda daha önce gerçekleşiyor. Buradan da ekstra bir dezavantaj geliyor diyebiliriz aslında. İki motorun da internetten bulduğum grafiklerini ekliyorum aşağıya.

 

Yukarıda iki araçla ilgili deneyimimi paylaştım, başka manuel 6 ileri dizel deneyimim yok malesef. Ancak ilkindeki durumu tercih ederdim. Hele ki çok düşük devir bandında sunulan yüksek tork varken (ki şehiriçi düşük hızlar için büyük rahatlık bu)  sizin yorumlarınız nedir bu konuda? 


Kendime cevap vereyim :)

 

1-) Performans hissi daimi kalsın, oranlar yakın olsun diye düşünülmüştür.

2-) Aynı şanzıman daha ağır araçlarda hatta belki farklı motorlarda da kullanılıyordur, ortak parça kullanımına kurban gitmişizdir.

3-) Almanlar otobancıdır.

 

Şahsen kolay bir iş olsa son dişli oranını %10-15 civarı hız arttıracak şekilde (2000 devirde 125kmh civarı) değiştirmek isterdim. Zaten 1-2 de çok kısa oranlı.

post-7459-0-78748900-1426194706_thumb.jp

post-7459-0-57256000-1426194713_thumb.pn

Ersin Durmuş tarafından düzenlendi
  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

Bu soruda 7 cevap bulunuyor

Önerilen Mesajlar

  • 0

Beğeni konusu tercih tabii ki. 120 üstünde Focus 6.viteste epey canlı oluyor, gaza basınca tepkili oluyor. Passat'daki durum üreticinin tercihi mi acaba? Kasa ağırlık -motor oranının sonucu bence. Üretici bence legal üst hız limitlerindeki sürüşlerde 120-132 vs. 6.viteste aracın ekonomik bir devirde kalmasına bakıyordur prensip olarak. 

Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

  • 0

Olası cevapları zaten siz vermişsiniz.

Üreticinin tercihi son vitesi iyicene uzun tutup düşük devir ve yakıt ekonomisini hedeflemek olabilir, bu durumda sollamalarda hızlanmak için ekstra bir vites değiştirme külfeti gündeme gelebilir.

Göreceli yüksek devir = Hızlı ve güçlü tepki.

Bu denklemi yasal hız sınırlamasının 120+%9,99 olduğu bir ülkede daima tercih ederim.

Ayrıca motorun maksimum devrinde en yüksek hıza çıkacak bir oran makbuldür, ki bu Focus için aynen geçerlidir.

Aksi halde son viteste son hıza ulaşamazsınız.

Cem Boneval tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

  • 0

Belirttiğim gibi benim tercihim biraz daha düşük oranlı olmasından yana. 

 

Cem Bey, özellikle az güçlü benzinli araçlarda karşılaşılan durum şu: maksimum hız son vitesten bir önceki viteste elde edilir, son vites yakıt tüketimi düşürmek içindir ve bir mnoktada tıkanır, rüzgar gücünü yenemez araç. 16 yıl ailemizde kullanılan Uno'nun (1.4 70bg) fabrika verisinde 3. vites 130, 4.vites 170, 5. vites 160 kmh maksimum hızlara sahipti. Ayrıca 4. ve 5. vites oranı birbirine çok yakındı. Gerçi fabrika verisini yalanlayacak deneyimlerim oldu o aletle, kontrol etmek için 4. vites devri sonlayıp 5'e atınca hız düşmesi gerekirken yükselip "kadranda" 195'i görüyordu o araç, eğim vs git-tel denedim uygun bir noktada ancak konumuz bu değil :)  

 

Ayrıca 160kmh sonrasındaki ivmelenmesi ağır uslu değil bu aracın, yani tam tamına maksimum hız için yapılmış bir oran diyemiyorum o yüzden. Atikliği güzel, 80 kmh sabit hız şehir içinde 6'yla gitmek ve ağır uslu ivmelenebilmek de hoş bir duygu ancak uzun yolda benim biraz canımı sıktı.

Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

  • 0

6. vitesi kullanabilmek için en düşük hızımız kaç olmalıdır? Mesela 90 km hız ile 5. viteste araç daha az yakıyor. Uzun yolda malesef her yer düz değil. Hafif eğim bile olsa 90 km hız'a 6. vites fazla geliyor.

Düz yolda sabit hızda, hız sabitleyiciyi kullanın, ayaktan idare etmeyin, yeterli gözlem süresi tanırsanız düşük devirde daha az yaktığını göreceksiniz. Bu 90 km/h için de geçerlidir.

Değişken eğim durumunda yüksek tork değerlerine yakın gitmek verimliliği arttırır, maksimum tork 1750-2500 dd arasında, 1500'den itibaren rahat kullanılır.  

Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

  • 0

Düz yolda sabit hızda, hız sabitleyiciyi kullanın, ayaktan idare etmeyin, yeterli gözlem süresi tanırsanız düşük devirde daha az yaktığını göreceksiniz. Bu 90 km/h için de geçerlidir.

Değişken eğim durumunda yüksek tork değerlerine yakın gitmek verimliliği arttırır, maksimum tork 1750-2500 dd arasında, 1500'den itibaren rahat kullanılır.  

Zaten uzun yolda hız sabitleyici ile kullanıyorum. Sizinde dediğiniz gibi 6. vites 2000 devir bandında verimli olduğunu düşünüyorum.

Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

  • 0

Kanımca, tüm dizel şanzımanlarda son viteste 90 km/h hıza gidilen devir maksimum tork devir bandının başlangıcıdır. Üreticiler bunu 90 km/h hıza göre ayarlıyorlar. 115 beygir 1,6 TDCİ 6. viteste 1750 RPM'de (bu motorda maksimum tork bandı 1750-2500 RPM) kadran 94 km/h gösteriyor. Gerçek hızı ise GPS ile tam olarak 90 km/h görüyorum.

Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

Hesap oluşturun veya yorum yazmak için oturum açın

Yorum yapmak için üye olmanız gerekiyor

Hesap oluştur

Hesap oluşturmak ve bize katılmak çok kolay.

Hesap Oluştur

Giriş yap

Zaten bir hesabınız var mı? Buradan giriş yapın.

Giriş Yap
×
×
  • Yeni Oluştur...

Önemli Bilgi

Bu siteyi kullanarak, forum Gizlilik Politikasını kabul etmiş olursunuz.